Tilannetajua sähköisissä kanavissa



Taas yksi aihe josta olen kirjoittanut jo useamman kerran. Pitkään ja hartaasti. Silti tuntuu ettei tätä vieläkään ymmärretä täysin oikein.

Jos ajatellaan että meillä on ”yksi verkkopalvelu kaikille”, ollaan hakoteillä. Se tarkoittaisi kivijalassa käytännössä sitä että vaatekauppa myisi vain yhden koon vaatteita. Ne sopii ehkä osalle, mutta pääosin ollaan tyytymättömiä ja näytetään Michelin ukolta. (Se rengasfirman vaalea hahmo jolla on vartalon kanssa selkeitä turpoamisongelmia.)

Suomalaiset yritykset ymmärsivät sanan ekosysteemi, vasta kun Nokian pääjohtaja Stephen Elop käytti termiä. Kiitos siitä Nokialle. Nyt vihdoinkin on selkeä termi, jonka sisällön kaikki ymmärtävät. Mutta miten sellainen rakennetaan ja miten sitä tulisi käyttää?

Lähtökohtana on, että jokainen yritys on media. Pienikin yritys voi olla kuin päivän Helsingin Sanomat, joka tarjoaa lukijoilleen mielenkiintoista sisältöä.

Ajatellaanpa hetkinen. Mikä on mediatalon tarkoitus? Mihin se pyrkii? – Siihen että lukijat tulevat heidän toimintaympäristöönsä kuluttaman heidän tuottamaansa sisältöä. Tästä samasta syystä Facebook ei anna rss-feediä ulospäin, vaan pyrkii ohjaamaan kaikki lukijat varsinaiselle sivustolle. Miksi? – Syy on selkeä. kun käyttäjä on sisällä heidän ekosysteemissä, on sisällönhallinta ja personointi tehokkaampaa.

Palataanpa siis ekosysteemiin. Jokaisessa ekosysteemissä on ”core”, eli pääkallopaikka. Kaikki levitety lonkerot ohjaavat käyttäjiä tuohon ytimeen. Applella se on iTunesiin liitetty AppStore. Jokainen iPhone, Mac tai AppleTV ohjaa käyttäjää kuluttamaan rahaa Applen coressa. Kaikki toiminnallisuudet on suunniteltu niin että ostaminen on helppoa ja eurot sekä dollarit virtaavat kohti Applen kassaa.

Mitä tämä tarkoittaisi sinun verkkopalvelussasi?

  1. Sinulla tulee olla yksi ”pääsaitti” (core) johon tuotat kaiken sisällön
  2. Pääsaitille tulee tehdä selkeät tavoitteet. Mitä haluat että asiakas siellä tekee?
  3. Sinun tule rakentaa sivustojen verkosto joka ohjaa, jakaa ja linkittää sisältöäsi
  4. Kaikki sisällön jakaminen muihin kanaviin tähtää siihen, että käyttäjä tulee core palveluusi

Onko siis väärin jakaa kuvia pelkästään yrityksen Facebook-sivulle? – On. Ne eivät indexoidu hakukoneisiin sen kautta käytännössä ollenkaan.

Miksi tavoittelemme ”hakukoneherrutta”? – Syy on selkeä. Verkon selaaminen ja käyttäminen käynnistyy kokoajan enemmän ja enemmän hakukoneiden kautta. Oletko miettinyt miksi Apple teki Siri-palvelun? Se on Applen hakukone. Voin väittää, että muutaman vuoden tai kuukauden sisällä Safari selaimesta löytyy Siri-haku. Hakukoneiden herruus tarkoittaa euroja ja dollareita. Apple haluaa siivunsa Googlen osuudesta. Hakukoneiden merkitys siis kasvaa entisestään. Sano siis yksikin hyvä syy, miksi sinun ei tulisi pyrkiä ottamaan niistä kaikki irti?

Keskustelimme eilen verkkoläsnäolosta rekrytoinnin näkökulmasta.

  1. Yksikään työntekijä ei etsi työpaikkoja Facebookista
  2. Jos tunnet yrityksen entuudestaan, katsot Googlen kautta mitä siitä kerrotaan. Tässä on samat lainalaisuudet kuin missä tahansa muussa. Jos olet ostamassa tuotetta, katsot mitä muut siitä ovat sanoneet, Googlettamalla.

Tämän takia on tärkeää olla läsnä hakukoneissa. Hakukoneiden takia on tärkeää että kaikki sinusta kerrottava tieto ei ole yhdellä sivulla. Mitä useampi sivu, sitä useampi hakutulos, sitä parempi näkyvyys.

Mitä sinun tulee siis rakentaa core-palvelusi ympärille?

Ekosysteemi. Verkosto joka ohjaa käyttäjiä ydinpalveluusi. Se toimii kuin suppilo joka siivilöi käyttäjäjämehua kohti sinun suljettua pulloasi. Sen pullon sisällä sinä olet kuningas. Sinä tiedät mistä käyttäjä tuli, millä perusteella käyttäjä tuli ja mitkä ovat asioita jotka käyttäjää ensisijaisesti kiinnostaa. Näiden tietojen avulla pystyt tarjoamaan parempaa käyttökokemusta, enemmän ratkaisuja ja parempia lopputuloksia.

Älä mieti liikaa ekosysteemisi lonkeroita. Yhtäkään lonkeroa ei kannata katkaista, vaan anna niiden kasvaa entistä syvemmälle. Kuitenkin näiden haarojen ylläpitäminen ja seuraaminen vaatii aikaa. Sinun on oltava oma pieni paparazzi joka vaanii ja seuraa asiakkaittesi liikkeitä.

Mitä ekosysteeminen rakentaminen vaatii?

  1. Aikaa
  2. Resursseja
  3. Vaivaa

Turha siis kuvitella että olisi oikotietä onneen. Jos tämän hetkinen tilanne on rakennettu olemassa olevan henkilömäärän varaan, tulee sinun määritellä tavoitetila ja pyrkiä laskemaan mitä se tarkoittaisi jos hankkisit lisää käsipareja. On kustannuksia, mutta on myös investointeja. Verkkoläsnäolon parantaminen tulee nähdä investointina, joka tuottaa jatkossa parempaa liiketoimintaa.

 

Muutos on välttämätöntä. Tätä kehitystä ei tule kukaan jarruttamaan.

Janne Gylling


Avainsanat: digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Personointi Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo Viestintä

One thought on “Tilannetajua sähköisissä kanavissa

Comments are closed.