Kirjoitin jo aikaisemmin siitä kuinka voimme parantaa käyttökokemusta tunnistamalla käyttötilanteista asioita. Tässä jatkoa edelliseen.
Miten siis voimme muotoilla parempia verkkopalveluita tunnistamalla käyttäjämme ja tarjoamalla heille oikeanlaista tietoa.
Otetaan alkuun pari yksinkertaista esimerkkiä ajatusmallista.
Esimerkki 1.
Pyörität verkkokauppaa jossa myydään vaatteita. Käyttäjä on sivulla jossa myydään äitiysmekkoja. Mitä muuta tuotteita voisit hänelle tarjota samalla? Mitä tuotteita liittyy raskauteen, odotusaikaan, lapsen ensimmäisiin kuukausiin?
Esimerkki 2.
Verkkopalvelusi kautta voi varata hotellihuoneita. Käyttäjä tulee sivustolle Oulusta ja etsii hotelleja Tampereelta. Hän klikkaa hotellin tiedoista välilehteä ”autopaikat”. Mitä tunnistamme hänestä? Mitä muuta voisimme tarjota/myydä hänelle? Reitti Oulusta Tampereelle, matkalla olevat tietyöt, ehdotuksia tankkauspisteistä, arvioitu ajomatka jne. Lista on rajaton..
Herättikö ajatuksia?
Jokaisella toimialalla löytyy näitä” littledata” tietoja. Niiden avulla voimme päästä huomattavasti parempiin käyttökokemuksiin. User experience koostuu välillä melko pienistä asioista, eikö vain.
Kun tunnistat käyttäjän, voi alkaa ohjaamaan häntä haluttuun suuntaan, niin ettei hän edes itse ymmärrä tulleensa ohjatuksi. Olen tuonut monesti esille sitä ajatusta, että sivusto on huonosti tehty jos joutuu käyttämään hakua. Järjestelmän tulisi ymmärtää käyttäytymisestäni se mitä haluan. Toisaalta, haku on paljon muutakin kuin input-kenttä johon syötetään sanoja. Hyvä haku toimii taustalla jatkuvasti ja tekee sisältönostoja käyttäytymiseni mukaan.
Jos siis haluat palvella verkossa yhtä hyvin kuin paras työntekijäsi palvelee kivijalassa, olen käytettävissä.