Tuntematon SoMessa



Ulkoistan blogini aiheet hetkeksi lukijoille. Kuka tahansa voi heittää Twitterissä aiheen tai otsikon, niin kirjoitan siitä. Tämän aiheen isä on @TommiHermunen.

Kuinka tuntematon voi tehdä hyvän vaikutuksen some-käyttäytymisellään?

On paljon saarnattu siitä että hyvä markkinointi on palvelua. Hektisessä arjessa haemme nopeita väyliä kerätä kaikki mielenkiintoinen sisältö aikaa säästäen. Elämme informaatiosta. Kahden ihmisen spontaani keskustelu käynnistyy joko vallitsevan sään tai jonkin ajankohtaisen uutisen parista. Tietoa on ihannoitu jo aikojen saatossa. Sanonta, “jaettu tieto on menetetty tieto”, kuvaa hyvin sitä ajatusmaailmaa jolla ihmiset ovat tietoa kohtaan suhtautuneet. Haluamme pitää mahdollisimman paljon tietoa itsellämme.

Internet on kääntänyt tämän ajatusmallin tavallaan päälaelleen. Kirjoitin jo edeltävässä aiheessa hieman siitä kuinka me nykyajan digi-ihmiset haluamme jakaa tietoa ja toimia oman verkostomme uutisankkurina. Rakennamme itsellemme verkostoa jota haluamme palvelle hyvällä ja ajankohtaisella tiedolla. Tiedolla josta vastaanottaja hyötyy. Siinä on syy siihen mikseivät työntekijät jaa yleensä työnantajansa sisältöjä – olemme rakentaneet verkostomme yleensä muiden sisältöjen varaan. Verkostomme rakentuu varsinkin Facebookin puolella ystävistä joiden kanssa olemme opiskelleet tai harrastaneet. Jos sitten olet töissä täysin eri alalla, et koe että ystäväsi saisi minkäänlaista lisäarvoa jakamastasi tiedosta. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää miettiä minkälaista verkostoa rakennat, jos haluat olla oman verkostosi asiantuntija ja uutisankkuri.

Miten siis joku tuntematon voisi tehdä minuun vaikutuksen verkossa? Jakamalla sellaista tietoa josta on minulle hyötyä. Sellaista tietoa joka on suunnattu juuri minulle henkilökohtaisesti. Hyvä ja laadukas sisältö, jota sisältömarkkinoinnin tekijät ihannoivat, toimii yksilöhin jos ne ovat aidosti kohdennettuja.

En oikeasti tunne sinua Tommi. Teitkö vaikutuksen tarttumalla tähän haasteeseen? – Kyllä teit, kiitos siitä.

Janne Gylling


Avainsanat: Ensivaikutelma Personointi Sisältöstrategia Tarina