Jo pelkkä otsikko suututtaa varmasti muutamia viestinnän parissa työskenteleviä ammattilaisia. Ei pyydellä anteeksi, vaan avataan keskustelua.
Väitän siis tänään, että yritysten pitäisi unohtaa sisältöstrategia.
Tällä hetkellä yksi kuumimmista aiheista tuntuu olevan markkinoinnin ja viestinnän saralla sisältöstrategia. Tuota sisältöä joka kiinnostaa asiakastasi. Ohjaa heitä palveluusi. Olen samaa mieltä pohjimmiltaan tuosta ajatuksesta – jos et saa palveluusi ketään, et ole olemassa. Mutta kokonaisuudessa tuo osio ei ole prioriteettilistalla ensimmäisenä.
Sisältöstrategiaa tärkeämpää on ymmärtää liiketoiminta verkossa.
– Janne Gylling
Viestintäkonsultit paasaavat verkkoläsnäolosta ja vaikuttamisesta verkossa. Ne ovat toki tärkeitä asioita, mutta eivät edelleenkään mikään ”silver bullet”. Liian moni yritys on edelleen täysin pimennossa sen tosiasian kanssa, että myös liiketoiminnan pitäisi siirtyä verkkoon. Ja siinä puhutaankin sitten täysin eri asioista kuin sisältöstrategiapajoissa tai verkkovaikuttamisen workshopeissa.
Ostopäätökset tehdään verkossa ja myös ostaminen siirtyy verkkoon
Ohjaatko siis asiakkaitasi vain domainiisi lukemaan sisältöjä, vai tarjoatko heille aidosti ostomahdollisuuden sähköisten kanavien kautta? Liiketoiminta verkossa kasvattaa liikevaihtoa, kun taas verkkoläsnäolo kasvattaa tunnettuutta. Kumpaa sinä tavoittelet?
Vertauskuvallisesti, verkkoläsnäolo ja sisältöstrategia on kuin sisäänheittäjä. Ne ohjaavat asiakasvirrat luoksesi, mutta verkkoliiketoiminta on kassakone ja myyjä liikkeen sisällä. Kuinka monta vaateliikettä osaat luetella Mannerheimintieltä, joissa on tuotteet esillä mutta niitä voi ostaa? Entä montako verkkopalvelua osaat sanoa joissa esitellään tuotteita muttei niitä voi ostaa?
Herättääkö minkäänlaisia ajatuksia?
Väitän siis, että yritykset keskittyvät osin vääriin asioihin. Sisältöstrategia, hakukoneoptimointi ja verkkoläsnäolo – asioita jotka ovat todella helppo ulkoistaa. Verkkoliiketoiminta taas vaatii mahdollisesti organisaatiolta prosessien uudelleen miettimistä, toiminnan uudelleen järjestelyä ja asioita jotka eivät ole helppoja. Voi vähän sattua – mutta kehittää samalla aidosti liiketoimintamalleja.
Ulkoistaminen on helppoa. Se harvoin satuttaa ketään. Mutta vaikuttaako se aidosti liiketoimintaasi? Etsikö helppoja tapoja pärjätä markkinassa vuosi kerrallaan, vai kokonaisratkaisua jonka avulla luot mahdollisuudet vuosikymmeniksi eteenpäin?
Tuntuuko että väitteeni on turha? Todista että olen väärässä, ja heitä kommenttia tuohon alle.