Väärät verkostot



On sanottu, että aina kun puhutaan digitalisoitumisesta, tulisi puhua verkostoitumisesta. Verkostoituminen kuvaa sitä muutosta joka tapahtuu ihmisten elämässä, päätöksenteossa, työurissa ja vapaa-ajalla. Olemme jatkuvasti yhteydessä yhä useampaan ihmiseen. Ja sähköisten palveluiden kautta meillä on käytössä koko oman verkostomme tieto, ja sen lisäksi verkostossamme olevien ihmisten omat verkostot ja niiden verkostot. Eli kuljetamme käytännössä koko maailmaa jatkuvasti mukanamme.

Puhumme paljon vaikuttamisesta verkossa ja oman verkoston vahvistamisesta.

Sata twiittausta iskee tulta

Nyt on selkästi havaittavissa trendi, jossa ihmiset keräävät mahdollisimman laajaa verkostoa, sen suuremmin laatuun katsomatta. Jos tuotteellasi on miljoona tykkääjää, se ei tarkoita että sinulla olisi miljoona asiakasta. Samalla tavalla yksityishenkilöt keräävät itselleen mm. Twitteriin aivan järkyttäviä määriä seurattavia. On aika yleistä, että jos joku alkaa seurata sinua Twitterissä, alat seuraamaan häntä takaisin.

Jos sinulla on Twitterissä yli tuhat seurattavaa, on lopputulos sama kuin et seuraisi ketään. Tiedon määrä on niin valtava että siitä mielenkiintoisen tiedon seulominen on käytännössä mahdotonta.

Miksi sitten määrä tuntuu olevan tärkeämpää kuin laatu? Haluamme vertailla lukuja keskenämme. Montako sinua seuraa ja paljonko seuraajien määrä on kasvanut. Se, että joku seuraa sinua, ei edelleenkään tarkoita vielä oikeastaan mitään. Tykkää tai Seuraa napin painaminen on aika helppoa. Kavereita seurataan jo ihan kohteliaisuudesta ja sosiaalinen paine voi aiheuttaa sen, että on jo trendikästä seurata tiettyjä henkilöitä. Jos harrastat jotakin tiettyä lajia, on aika luontaista seurata lajin huippuja.

Jos rakennat sen, se tulee

Olen itse melko kriittinen verkostojen rakentaja. Otan vastaan kutsut ja hyväksyn kaveriksi kenet tahansa. Mutta yhtä nopeasti poistan heidät listoiltani jos en koe saavani heiltä mitään mielenkiintoista tietoa. Alan seurata Twitterissä todella helposti ketä tahansa, mutta jos ei pariin viikkoon heiltä tule yhtäkään minua kiinnostavaa asiaa, lopetan seuraamisen siihen.

On sanottu, että verkostot eivät ole koskaan huonoja tai epä-mielenkiintoisia. On vain huonoja verkostojen rakentajia. Jos siis et koe saavasi Twitteristä mitään irti, olet epäonnistunut oman verkostosi rakentamisessa. Tai jos sanot, että Facebookissa ei ole mitään mielenkiintoista, on sinullä siellä täysin vääränlaisia kavereita.

Me jokainen olemme vastuussa omasta verkostostamme. Olemme vastuussa siitä sisällöstä jota sinne tuotamme ja jaamme. En väitä olevani yhtään sen parempi sisällöntuottaja. Varmasti moni on klikannut facebookissa, että älä näytä tämän henkilön julkaisuja seinälläni. Ja yhtä moni on lakannut seuraamasta minua Twitterissä.

Yhteisellä matkalla

Haluan, että oma verkostoni on olemassa sen takia että meillä on yhteinen tavoite. Haluamme toisiltamme jotakin. Infoähky näkyy jo monessa paikassa. Haluamme tietoa paljon, mutta niin että voimme helposti karsia turhat sisällöt pois näkyvistä.

Rakennetaan siis parempia verkostoja ja uskalletaan kriittisesti tutkia että kuinka laadukas verkostomme on. Määrä on vain lukuarvo.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo Viestintä

8 thoughts on “Väärät verkostot

  1. Herättelevä kirjoitus!

    On viehättävää törmätä kirjoitukseen, jonka ristiriitaisesta sanomasta voi sanoa olevansa eri mieltä.

    Kaikki verkostot eivät varmasti ole tuottavia tai hyödyllisiä, en silti lähtisi tuomitsemaan ihmisten yrityksiä, seuraamista tai aktiivisuutta ”vääräksi”

    verkko on täynnä avaruusromua ja sen määrä räjähtää. Silti pieni ei ainakaan vielä minkään analyysin mukaan ole kaunista, vaan pientä.

    suomalainen mielellään valitsee hiljaisuuden ja ”viisauden” näkyvyyden ja rohkeuden sijaan. En vain löydä sille oikein loogista selitystä.

    Hyvä kirjoitus janne! en ole sinua kovinkaan kriittisenä aiemmin pitänyt 😉

  2. Tervehdys Tolvanen! Nythän ei toki ollut kyse siitä että ei kannattaisi kerätä verkostoa, vaan kriittisesti tutkia oman verkoston laatua. Ja ymmärtää että oman verkoston luvut eivät ole totuus juuri mistään, eikä niitä voi mitenkään verrata muiden lukuihin.

    Kukaan ei pysty seuraamaan Twitterissä tuhatta laadukasta feediä. Se ei vaan ole mahdollista, tai sitten kyseisellä henkilöllä ei ole muuta elämää. Ihan samaa huomaa Facebookissa, että kun seinälle tulee riittävä määrä sisältöä, menee siitä jo iso osa täysin ohi.

    Verkostoja pitää rakentaa, ja jokaisen tulisi pitää ääntä itsestään. Ihmisten medialukutaito ja tiedon sulattaminen on vain rajallista. Onko siis seuraajien määrä relevantti tieto? Miten se vaikuttaa? Onko seuraajien laatu tärkeämpää?

    Audi sai satojatuhansia tykkääjiä. Entä sitten. Mitään ei tapahtunut. Tykkääjät eivät olleet laadukkaita tykkääjiä. Kauppa ei käynyt vilkkaammin. Mikä oli siis vaikutus?

  3. Heips, Kiitos palaamisesta…

    Tästä ”laadukkuudesta” pitää varmasti keskutella enemmänkin.

    Taidamme käsitellä esim. twitteriä hieman eri tavalla. En todellakaan kuvittele seuraavani kenenkään feediä. päinvastoin. Mielestäni twitter on pursketta joka puhuu tunnin, päivän ja viikon puheenaiheista. Ei siellä ketään voi varsinaisesti seurata? mistä sitä tietää milloin kukakin mihin postaa…# merkkien seuraaminen tuntuu oudolta.

    Seuraajien määrä ei varmasti ole relevantti luku mihinkään mutta kyllä varmasti jokainen on tyytyväinen jos 10 teur ihmistä on kerran ilmaissut kiinnostuksensa… miksi ei olisi? eikai siinä mitään pahaa ole.

    Jatketaan tästä! taidan itsekin kirjoittaa tuosta tviitteristä.

    Rock!
    V

    1. Moi taas. Mutta jos itse toteat että et seuraa oikeastaan ketään, niin samallahan toteat että seuraajien arvo on tavallaan nolla. Jos Twitter olisi vain huutolaatikko, siellä olisi vain yksi seinä johon kaikki huudot kantautuisivat. Nythän se on nimenomaan rakennettu niin että keräät rinkiisi ne joiden mielipiteistä olet kiinnostunut. Eli toisinsanoen määrittelet ne kenet huutoja otat vastaan. Ja jos otat vastaan huutoja tuhannelta, synnytät itsellesi viidakon jossa ei yksikään ääni kuulu. Mikä on silloin lisäarvo siitä tyhjästä, jota saat niiltä tuhannelta?

      Otetaan karhunpainia jokupäivä aiheen ympäriltä. Oikeaa vastausta ei ole olemassa, on vain ihmisiä jotka ajattelevat asioista osin eri tavalla.

  4. tsätti se on. yöllä maikkarissa. päivällä twitterissä.

    vertaillaan ”ketä kannattaa seurata” V

  5. En voisi olla juuri enempää samaa mieltä verkostoitujan omavastuusta ja laadun merkityksestä. Ugh!

Comments are closed.

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä