Väärien vastausten suolla



Tämä kirjoitus on omistettu eilisten twiittailujen pohjalta herroille @Nysses ja @VnniTwt .

Olen saanut palautetta viimeisen vuoden aikana aika paljon siitä että kirjoittelen blogissani paljon kysymysten kautta. Heitän ilmoille kysymyksiä joita toimialoilla tulisi miettiä, enkä anna sen suurempia vastauksia kysymyksiin.

Helppo huudella

Konsultin työssä kannattaa mielestäni olla sen suhteen varuillaan, ettei sorru liikaa neuvovaan liian yleisellä tasolla. Mielestäni siitä johtuu yleinen käsitys koko konsulttien ammattikunnasta – puhuu paljon muttei sano mitään. Jokainen meistä ymmärtää esimerkiksi digitalisoitumisen aiheuttamat muutokset joihin yritysten pitäisi varautua. Voisin kirjoitella seuraavat sata kirjoitusta siitä mihin tulevaisuus on menossa ja miten siihen lähtökohtaisesti tulisi suhtautua. Olisi helppo huudella suoraa isoille yrityksille ja brändeille että ”vi**u te ootte tyhmiä kun ette tajua että asioita pitäisi tehnä näin ja näin”.

Olen kuitenkin huomannut, ettei sellainen huutelu johda oikeastaan mihinkään. Se lähinnä muuttaa nykyisten ja tulevien asiakkaidemme suhtautumista meihin – pääosin negatiiviseen suuntaan.

On helppoa olla Timo Soini. Ihminen joka on kaikkea vastaan ja löytää jokaisesta asiasta negatiivisen puolen, tuoden sen voimakkaasti esille. En halua käyttäytyä konsulttina kuin Timo. Se ei ole minulle sopiva tapa käsitellä asioita tai tuoda omia ajatuksiani esille.

Olen ollut viimeisen vuoden aikana useamman ison yrityksen kanssa tekemisissä. On istuttu liiketoimintapäälliköiden, talousjohtajien ja markkinoinnin kanssa neukkareissa. Tehty nykytila-analyysia ja mietitty tulevaa. On ollut mielenkiintoista keskustella niiden yritysten kanssa joita iso osa ihmisistä somessa kritisoi.

Kaikkihan tuon jo tietää

On helppoa huutaa somessa yleisellä tasolla, pääosin itsestään selviä asioita, ja osoittaa että itseltään löytyisi annettavaa ihan jokaiselle brändille. On kuitenkin täysin eri asia olla oikeasti keskustelemassa ja kehittämässä liiketoimintaa yhdessä asiakkaan kanssa, kun ymmärtää asiakkaan liiketoimintaympäristön, organisaatiorakenteen ja budjetin. Hyvänä esimerkkinä olen käyttänyt Diili ohjelmaa, jossa mielestään liiketoiminnan ja kaupankäynnin ammattilaiset yrittävät osoittaa olevansa alansa huippuja. Silti aivan liian useasti Diili kilpailijoiden ideat ja ajatukset ovat lähempänä Viidakon Tähtösten maailmaa, kuin tämän maan huippujohtajien ymmärrystä. Eli kun tosipaikka tulee – ei osata tehdä maaleja.

Aika harva ihminen tekee tietoisesti ihan helve*in huonoja päätöksiä. Kun näet miltä pohjalta tietyt liiketoimintakriittisetkin päätökset ovat oikeasti tehty – ymmärrät että monesti asiat ovat juurin niin hyvin kuin käytettävissä olevilla resurseilla voi vain olla.

Ihmiset eivät aina ymmärrä etteivät yritykset voi kertoa Twitterissä huudellen jokaista strategiaansa. Mitä isompi yritys, sitä hitaanpaa on laivan kääntäminen. Eikä kääntämisestä ole välttämättä mitään hyötyä, jos suunta kerrotaan avoimesti kaikille, asiakkaita ja kilpailijoita myöten.

Enemmän tekoja

Olen saanut katsella vierestä muutamankin konsultin tekemistä ja sitten päässyt vertaamaan tekoja sanoihin. Puheet ovat neukkareissa ja verkossa todella uskottavaa, tiettyyn rajaan asti. Mutta sitten arki ja tekojen hetki osoittaa että osaaminen loppuu juuri siihen mistä sen ennemminkin tulisi vasta alkaa.

Siksi en halua viisastella liikaa verkossa. Istun huomattavasti ennemmin oikeasti siellä neukkarissa miettimässä, ideoimassa ja kehittämässä liiketoimintamalleja sekä luomassa sellaisia ratkaisuja jotka asikkaalla on aidosti mahdollisuus toteuttaa. Suomen markkina, yhteiskuntarakenne, historia sekä suomalaiset kuluttajina ja työntekijöinä ovat mielenkiintoinen pelikenttä. En halua pilata tulevia mahdollisuuksia kritisoimalla tai antamalla vääriä vastauksia – siellä suolla on jo ihan liikaa pelaajia.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digitalisoituminen Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältö tavoitteet Viestintä

6 thoughts on “Väärien vastausten suolla

  1. Terve Janne!

    Kiitos kirjoituksesta. Tuntuu että pohdit tässä omaa suhdettasi kirjoittamiseen, vaikuttamiseen, tulevaan kirjaasi ja ”Metelimediaan”

    Ei asioiden tarvitse olla poissulkevia. Itselleni avoimuudesta, keskustelusta, jakamisesta ja välillä kärkevistäkin mielipiteistä on ollut pelkästään hyötyä. Ne ovat auttaneet minua löytämään arvokkaita ihmissuhteita, asiakkaita ja verkostoja.

    Jatka etsintää! olen varma että löydät kohtalosi riittävästi veivaamalla. Ja mukava kun aktivoiduit! Terkut, V

  2. Kyllä. Koko kirjoittamiseni perustuu itsensä oppimiseen, opetteluun ja kokeilemiseen. Yritän hakea sitä ”omaa polkuani” ja toimintatapaani. Mestariksi ei tulla yhdessä yössä. Kirjan kynäily on saanut kokeilemaan paljonkin erilaisia asioita, joita on analytiikalla mukava seurata.

    Yli puolet kirjoituksistani on juuri noita ”omaa suhdettani kirjoittamiseen” asioita. Kirjoittamalla paljon, opin käsittelemään asioita eri suunnista ja se pakottaa haastamaan itsensä päivittäin.

    Kirjoittaminen on nykyään niin siistiä, että olisi aika vaikea luopua siitä. Aikaa vaan ei aina tahdo löytyä ja huomaan että esim. Twitterissä pitäisi pystyä olemaan paljon enemmän..

  3. Janne,

    Minun päällimmäinen fiilis tekstistä oli se että pitää uskaltaa. Uskaltaa aidosti. Ei kai sillä ole väliä tulkitaanko se huuteluksi, neuvomiseksi tai yhdessä tekemiseksi – kaikella on paikkansa. Samoin kun me kuluttajina hypitään roolista rooliin niin kai me myös tehdään työntekijöinä. Joskus on aika ärsyttää ja joskus sovitella (toivottavasti ei tarvitse sovitella oman ärsyttämisensä tulosta). Oman toiminnan suhteuttaminen tilanteeseen on taitolaji josta syntyy oikea asiakkuussuhde. Asiakas arvostaa kokemukseni mukaan aitoutta mielipiteissä ja suoraselkäisyyttä teoissa. Joskus sataa ja joskus paistaa. Riski siitä että aitous ei kannata on pieni, riski siinä että yrittää olla mieleen on suuri.

  4. Kiitos Tero mainiosta kommentista. On totta että epäonnistumisen pelko estää meitä tekemästä suuria asioita. Jokaisella meillä on omat tavoitteemme ja toimintatapamme, jotka täytyy suhteuttaa oman asiakaskunnan näköiseksi. Ehkä juuri siksi tämäkin aihe saa ihmiset keskustelemaan.

    ”Jokainen meistä soutaa omalla tavallaan, sillä istumme täysin erilaisissa veneissä, vaikkakin suuntamme voi olla täysin sama..”

  5. Janne, mielestäni on hyvä käydä keskustelua joko itsensä tai muiden kanssa rehellisesti myös siitä että arki saattaa kuitenkin olla ankeaa, vaikka SoMessa kaikki toisiamme selkään taputetaankin. Minä ainakin tiedän ihan helvetin paljon paremmin miten muiden yrityksiä pitää hoitaa, silti samat ongelmat on itsellä. Keskustelulla voi saada hyvän mielen, mutta uskallus ja oikea toiminta, asioiden kehittäminen, kyseenalaistaminen, päätökset asioista mitä EI tehdä, Niistä aineksista mestarit keitetään.

  6. Kiitos Piirimyyjälle osallistumisesta! Tuo ”suutarin lasten kengät” ongelma taitaa olla aika monella..

Comments are closed.