Vääryyttä perkele



”Vääryyttä perkele. Ei tehty niin kuin tahdon. Itkettiin, raivottiin. Tuomittiin kuolemaan.
Vääryyttä perkele. Minähän olen uhri tässä. Anteeksi en antaa voi koskaan enkä tahdokaan”

Me ihmiset koemme itsemme tuohon tilanteeseen monesti. Kotimainen yritys ei menestykään ulkomailla, ravintola laskuttaa vedestä, radiokanava uhkaa loppua.. jne. lista on loputon. Otamme asioista liian herkästi itseemme. Emme kestä kritiikkiä, emmekä suostu ymmärtämään kenenkään muun mielipiteitä.

Kuten Supercell on ansiokkaasti lanseerannut tuon ”epäonnistumisen positiivisen kulttuuurin” yrityksessään, meidänkin tulisi antaa itsellemme mahdollisuus epäonnistumiseen.

Nyt tuntuu että yhden radiokanavan häviäminen kartalta tarkoittaisi kuin kokonainen musiikkivalikoima oltaisiin polttamassa roviolla senaatintorilla. Jos kanava ei ole onnistunut tekemään positiivista tulosta, on ihan ymmärrettävää ettei sillä nähdä elinehtoja. Kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan sisällöistä, joten mainosrahoitteinen media on kusessa. ”Maksan ennemmin kuukaudessa Spotify tilauksestani, kuin radiokanavan kuuntelusta.

Radio epäonnistui. Kuluttajat tekivät negatiivisen ostopäätöksen olemalla kuuntelematta.

Kapitalismi. Asia jota ei aina tahdota ymmärtää. Kuvitellaan että rahaa pitäsi saada, mutta mistään palveluista ei olla valmiita itse maksamaan. Tilaamalla Hesarin iPadiin tai postilaatikkoon, mahdollistetaan myös ilmaisen sisällön jakaminen. Käsittääkseni yksikään toimittaja ei tee vapaaehtoistyötä toimituksessa. Miksi kenenkään tulisi saada lukea uutiset ilmaiseksi? Kuka ne ilmaiset uutiset sitten tuottaisi luettavaksi?

Tulevaisuus ei maksa nolla euroa

Uskon että jatkossa maksamme yhä enemmän asioista. Maksamme siitä että saamme kuluttaa elokuvia ja viihdettä ilman mainoksia. Tulemme maksamaan siitä että työmatkamme sujuu nopeammin verrattuna normaaliin, käyttämällä ohituskaistoja ja nopeampia reittejä. Maksamme maankäyttöveroa siitä että hyödynnämme maalämpöä tontiltamme.

Toinen vaihtoehto on, että tulevaisuus on todella kaupallinen. Kuuntelemme mainoksia kesken puhelinkeskustelumme. Mainokset muuttuvat interaktiivisemmiksi jotta niihin on reagoitava päästäkseen eteenpäin. Kaupallisuuden kautta mahdollistetaan ilmainen, tai normaalin kuluttajan hintataso.

 

On se niin väärin. Vai onko se kuitenkin mahdollisuus täysin uudenlaiseen ansaintamalliin?

 

Apulanta, Vääryyttä!!1!

http://youtu.be/S6zSgcwpoSQ

http://artists.letssingit.com/apulanta-lyrics-vaaryytta-9hhktsf#axzz2ZOT8Zgy3

Janne Gylling


Avainsanat: digitalisoituminen Markkinointi muutos Personointi Sisältöstrategia sosiaalinen media

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä