Verkoston voima


24.10. on Digitalist Networkin ensimmäinen offline tapaaminen Helsingissä. Verkossa syntynyt yhteisö näkee toisensa ensimmäistä kertaa DN:n merkeissä. Loistava esimerkki siitä, ettei online-maailma riitä meille ihmisille. Ei nyt eikä koskaan. Uskon että ihminen on luonteeltaan sosiaalinen. Toki löytyy poikkeuksia jotka eristäytyvät verkostojen ja jopa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Pallottelin eilen ex-duunikaverin kanssa Netflixin ongelmia. Palvelu joka on sosiaalinen käytännössä vain suosittelun osalta. Kaipaamme ympärillemme ihmisiä, dialogia ja kontakteja. On harmi, ettei televio ole vieläkään onnistunut hyödyntämään sen suurinta voimavaraa. Ihmiset kerääntyvät samaan aikaan saman sisällön ympärille, jolloin olisi luontevaa järjestää keskustelumahdollisuuksia vaikka kesken elokuvan. Jokainen mainostauko vietetään jo Facebookissa, tai Twitterissä. Mutta televisio on käytännössä pystynyt vasta muutaman ohjelman avulla herättämään keskustelua samaan aikaan kun ohjelma tulee ulos. Äänestäminen tekstiviestillä, tai twiittien näyttäminen Big Brother ohjelman aikana ruudulla ei tunnu vielä kovinkaan interaktiiviselta. Mihin katosi kaksisuuntainen digi-televisio? Jos näen kesken Salattujen Elämien ruudulla vaikka hienon lampun, miksen voi ostaa sitä klikkaamalla tiettyä nappulaa, jolloin tuote siirtyisi NetAnttilan verkkokaupan ostoskoriin? Miksei artistin levyä voi ostaa suoraa mainoksesta? Ei pitäisi olla kovinkaan vaikeaa.

Mark puhui syksyllä tapahtumassamme termistä “Networking”. Ruotsissa on Hyper Islandissa jo pitkään puhuttu siitä että digitalisoituminen on liian vaikea termi ihmisille käsittää. Konkretia puuttuu. Kyseessähän on verkostoituminen ja verkostojen hyödyntäminen. Voisin mielelläni keskustella kesken ohjelmien tai elokuvien sisällön uskottavuudesta, tarinasta ja tyylistä. Nyt ne ovat yksittäisiä twiittejä pohjattomaan virtaan.

Miksei Nelonen tee yksinkertaista palvelua verkkoon, jossa näytettäisiin yksi elokuva viikossa vain verkossa ja käyttöliittymässä olisi tarjolla keskustelua, kommentointia ja arvotelua sisältöön liittyen? Olisi aika helppo tehdä. Ehkä se tulee vaikka Telkku.comilta ensimmäisenä. Se voisi olle helppoa lisäarvoa jota myös ulkopuolinen tahoi voisi tarjota lisäarvopalveluna. Ja varmasti löytyisi niitä fanaattisia ryhmiä jotka olisivat jopa valmiita maksamaan sellaisesta palvelusta. Nelosen elokuvakerho kokoontuisi kerran viikossa verkossa. Alkusanat voisi ennen elokuvaa heittää verkossa ohjaaja, käsikirjoittaja tai päänäyttelijä. Tuotetaan aitoa lisäarvoa asiakkaille.

Haluamme verkostoitua. Kaipaamme ihmisiä ympärillemme ja haluamme oppia heiltä uutta. Kehitämme itseämme, kouluttaudumme, opimme ja kokeilemme. Tuomme ensimmäisenä Suomeen tuon Hyper Islandin koulutuksen tammikuussa 2014. Hyper Island Master Class järjestetään Solitan toimistolla 22.-24.1.2014, osoitteessa Arkadiankatu 2.

http://www.solita.fi/ajankohtaista/tapahtumat/hyper-island-master-class/

 

Tule verkostoitumaan ja oppimaan yhdessä.



Janne Gylling
keskiviikko 23 lokakuun, 2013


tagit
digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Sisältö sosiaalinen media Tarina verkkopalvelu