Tein viikonloppuna jotain, mitä ei ole tullut tehtyä pitkään aikaan. Luin monta tuntia ihan perinteistä kirjaa. Ehkä syynä tähän oli se, että kirjana oli, ehkä jo klassikoksi muuttunut, Steve Jobsin elämänkerta.
Yli kymmenen vuoden Apple uskovaisuus, joskin melko kriittinen sellainen, tuntui tuon kirjan lukemisen jälkeen osin jopa oudolta. Steve ei ole ollut mikään enkeli. Kirjasta jäi vähän sellainen kuva, että hän taisi olla ihan suoranainen persereikä ihmisenä. Tuota puolta herra Jobsista ei ole tuotu vahvasti esille mielestäni koskaan aikaisemmin. Ehkä nyt hänen kuolemansa jälkeen on sitten ihmiset vihdoin avautuneet ja kertoneet totuuden.
Paljon hyvää
On silti paljon mitä hänessa voi ihailla. Periksiantamaton asenne muotoilua ja käyttökokemusta kohtaan on ihailtavaa. Asiat pitää pystyä tekemään yksinkertaisemmin ja helpommin. Tuotteiden muotoilu pitää erottua ja jokainen yksityiskohta on tärkeä.
Jos katselee historiaa, jää miettimään että eikö esim. IBM:llä kukaan koskaan ymmärtänyt suunnittelun päälle? En ole nähnyt vielä yhtään kaunista tuotetta, tai sovellusta joka olisi IBM:n tekemä. Saman huomion voi tehdä monen muun valmistajan kohdalla. iMac tuli myyntiin yli kymmenen vuotta sitten. Mutta silti yksikään muu tietokonevalmistaja ei ole pystynyt tekemään mitään vastaavaa suunnittelun saralla. Värikäs ja sympaattinen möhkylä, joka myös omaa työpöytääni koristi monta vuotta. Kantokahvalla varustettu väripilkku. Loistava tuote.
Samalla tavalla en ole nähnyt vielä yhtäkään MP3-soitinta joka olisi edes lähellä iPodin muotoilua. Samsung on alkanut systemaattisesti kopioida Applen tuotteiden designia, mutta ei ole pystynyt rakentamaan omaa identiteettiä yhteenkään tuotteeseen.
Customer Experience
Se mitä Steve ymmärsi jo kauan sitten, on kokonaisuus. Se että täytyy hallita koko asiakaskokemus alusta loppuun. Ostotapahtumasta, tuotteen käyttöönottoon ja aina siihen viimeiseen käyttöpäivään saakka. Se miten tuote on pakattu, tai minkälaisessa ympäristössä se on myyty, on yhtä tärkeää kuin sen jokainen käyttöhetki.
Steve on ollut selkeästi markkinoinnissa vanhanliiton miehiä. Printti ja tv on ollut heillä aina ykkönen. Ja yksi tärkeimmistä markkinointiasioista on ovat heidän omat myymälät. Apple Store on kokemuksena todella paljon enemmän kuin Verkkokauppa.com tai Gigantti. Lontoossa käydessäni, tuli piipahdettua parissa Applen liikkeessä. Koko konsepti on tarkkaan harkittua ja rakennettua. Sisustus, ilmapiiri, henkilökunta ja tuotteet ovat kaikki harmoniassa.
Tuohon asiaan ei valitettavasti Microsoft tule koskaan pääsemään. Nokian lippulaivamyymälät ovat hyvällä suunnalla, mutta matkaa on vielä heilläkin. Henkilökunnan palvelualttius ei ole Helsingin myymälässä vielä kertaakaan ollut sillä tasolla, millä se on Applen liikkeissä.
Ollaan vähän ujoja
Me Suomalaiset emme uskalla myydä. Vaikka asiakas seisoisi rahatukku kädessä myymälämme aulassa, emme uskalla häiritä häntä. Jos se vaikka haluaa vielä miettiä hetken, etten nyt vaan mene ja häiritse häntä. Suomessa menetetään päivittäin kauppoja sen takia, että emme uskalla myydä.
Yksi mies ruorin takana
Yksi tärkeimmistä huomioista silti koko kirjan lukemisen aikana oli se, että yritys kaipaa ruoriin yhden ihmisen. Ihmisen jolla on visio siitä mihin yritys ja sen tuotteet ovat matkalla ja riittävä auktoriteetti pitämään huolta siitä että koko yritys suuntaa sitä tavoitetta kohti, joka päivä.
Steven asenne teki mahdolliseksi sen, että levy-yhtiöt lähtivät mukaan iTunesiin. Steven päätös siitä että keskitytään tekemään vain neljää tuotetta, pelasti koko yrityksen. Oli varmasti eläessään todella vittumainen mies, mutta jos katsotaan mihin asentoon hän käänsi uppoavan laivan, on vähintäänkin aihetta nostaa hänelle hattua.
Tämä kirjoitus on kirjoitettu MacBook Pro:lla.