Yritysmuotoilun äärellä – Storytelling



Kumpi suunnittelee mielenkiintoisemman yrityksen? Teknisesti edistyksellisin insinööri vai luova ja visuaalisesti orientoitunut muotoilija? Kumman yritys menestyisi varmemmin tässä globaalissa markkinassa?

Yritys ja yrityksen tarjoamat palvelut tai myytävät tuotteet määrittävät alusta lähtien position johon yritys asettuu ja vertaisryhmän johon yrityksen tekemistä peilataan.

Tuote on enemmän kuin idea, se on enemmän kuin verkkosivusto, ja se on enemmän kuin kauppa tai lista toiminnallisuuksista. On tarjottava kokemuksia ja palveluita, jotka tuovat lisäarvoa kuluttajan arkeen ja elämään. Mutta kuka määrittää että mikä tuo lisäarvoa? Kenen vastuulla on pitää huolta että kaikki mitä tuotamme, tuottaa lisäarvoa sen käyttäjälle?  Se ei ole tuotepäällikkö, markkinointipäällikkö, teknologiajohtaja eikä ainakaan toimitusjohtaja jonka vastuulle tämä kaatuu.Yrityksessä tulisi olla täysin uusi rooli.

Storytelling on kuvaava termi, jonka avulla jokaisen yrityksen tulisi ohjata omaa tekemistä.

Tarinankerronta kuvaa sitä tapaa jolla asioista puhutaan omalla henkilökunnalle sekä asiakkaille. Mitä tuon tarinankertojan sitten tulisi osata? Minkälaisia vahvuuksia hänellä tulisi olla? Tarinankertojan tulee olla kuin liima joka yhdistää eri palaset, mutta toisaalta kuminauha joka antaa riittävästi joustoa että asioihin löydetään uusia näkökulmia. Hänen tulee löytää organisaatiosta vahvuudet ja heikkoudet ja hyödyntää niitä taitavasti.

Tarinankertojan tulee tehdä kysymyksiä, haastaa, arvostella ja selvittää, jotta hän voi tislata uusia mahdollisuuksia organisaation tietovarannoista. Tarinankertoja rakentaa tuotteen ympärille tarinoita jotka tekevät siitä mielenkiintoisemman. Tarinankertojan tulee nähdä kokonaisuus ja silti jokainen pieni yksityiskohta.

Tarinankertojan tulee olla yhdistävä tekijä markkinoinnin ja tuotannon välillä, sekä jalkauttaa johdon näkemykset käyntäntöön. Ristiriitaisten viestien lähettäminen on nykyaikana liian yleistä. Se mitä johto on ajatellut, markkinointi suunnitellut ja myyjä luovuttanut, eivät kohtaa. Kuluttajalle kerrottava tarina tulee olla uskottava ja aito. Kuluttajat on sitoutettava osaksi tarinaa ja heille on annettava mahdollisuus vaikuttamiseen ja jakamiseen. On sanottu että jokainen Apple tietokoneen omistaja on heidän paras myyntimiehensä. Ja näihän se on. Jokainen kuluttaja joka ostaa itselleen Applen tuotteen, ostaa osan heidän tarinaansa, muokkaavat siitä itselleen sopivan ja kertovat siitä eteenpäin. Kuluttajat suhtautuvat yllättävän intohimoisesti kulutustavaroihin ja brändeihin, eikä syvälle juurtuneiden mielipiteiden muuttaminen on helppoa.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä kuluttajien kiinnostuksen herättämiseen on saada tuote vastaamaan heidän tarpeeseensa, mutta yhtä tärkeää on luoda tarpeita. Olemme pärjänneet täysin ilman sellaisia kulutustavaroita, joita nykyään käytämme päivittäin. Eli meillä ei ole ollut luontaista tarvetta vaikkapa television katseluun. Ihminen pärjäisi täysin ilman HBO:n hittisarjoja. Sosiaalinen paine koulussa tai työpaikoilla saa meidät juurtumaan television ääreen jotta tiedämme mistä huomenna puhutaan. Haluamme olla osa sitä sosiaalista ryhmää jossa toimimme. Emme halua jäädä ulkopuolelle.

Haluamme osallistua päivittäiseen tarinankerrontaan niin kotona kuin työpaikalla. Meille on luontaista kertoa tarinoita.

Jos siis nyt saisit muotoilla täysin uuden yrityksen, minkälainen siitä tulisi? Kun palkkaisit yritykseen kymmenen ensimmäistä työntekijää, minkälaisella profiililla heidän tulisi olla? Minkälainen on sinun yrityksesi tarina? Jos sinulla olisi kaksi minuttia aikaa kertoa miksi teidän yritys on olemassa, mitä kertoisit?

 

 

Janne Gylling


Avainsanat: brändi palvelumuotoilu Palvelusuunnittelu Tarina