Hyvän idean jäljillä



Luovuutta on monesti mitattu kyvyllä tuottaa ideoita. Ideointiprosessissa määrä kuulemma korvaa laadun. Isot mainostoimistot maailmalla kuulemma pyrkivät tuottamaan sata ideaa jokaisen briefin pohjalta.

Olin Cannes Lions Young Creative Finland tuomaristossa vuosia sitten ja todistin printtisarjassa kuinka nuoret ja nälkäiset graafikon alut tuottivat n. sata erilaista ideaa vuorokaudessa, täysin saman briefin pohjalta.

Mutta mitä niillä ylimääräisillä 99:llä idealla sitten oikein tekee. Yli puolet ovat sellaisia ettei ne sovi kyseisen asiakkaan linjaan ja lopuista puolet eivät mahdu budjettiin.

Onko siis määrällä merkitystä? Eräs fiksu kaveri totesi aikanaan, että paras idea on se jonka asiakas ostaa. Ja se pitää edelleen paikkansa.

Kaikki muut ideat ovat vain osa matkaa, joka vie kohti lopullista ideaa johon uskot ja jonka haluat asiakkaalle myydä.

Olen ollut pitkään sitä mieltä että jokaiseen ongelmaan on vain yksi ratkaisu. Se joka otetaan käyttöön. Millään muulla ei ole mitään merkitystä.

Mielestäni onkin siis ideoinnissa keskityttävä laatuun eikä määrään. Määrä ei ole minkäänlainen takuu paremmasta lopputuloksesta. Määrä on vain oman ideointikyvyn harjoittamista ja sitä voi harjoittaa muutenkin.

Seuraavan kerran kun pitää ideoita. Anna itsellesi vain kolmeen ideaan tilaa. On huomattavasti helpottuneempi olo kun määrälliset tavoitteet pienenevät ja voit keskittyä laatuun.

Janne Gylling


Avainsanat: Ideointi