Kaupungin kovin jätkä


Vietin tänään aamupäivän Digitalist Networkin tilaisuudessa meillä Solitan toimistolla. Aiheena oli henkilöbrändit ja mielipiteet aiheen ympärillä. Tilaisuuden päätteeksi haastoimme itseämme kirjoittamaan aiheesta blogeihimme. Täältä pesee..

Henkilöbrändeistä puhuttaessa keskustelu siirtyy turhan helposti pelkkään verkossa tapahtuvaan asiantuntijuuteen.

Yleisön joukosta nousikin hyviä kommentteja siitä, että meillä on Suomessakin monia asiantuntijoita, brändejä, jotka eivät ole bittiäkään digitaalisissa kanavissa.

Henkilöbrändi nähdään selkeästi asiana jota ei voi liimata keinotekoisesti päälle, jos siitä halutaan kestävä ja pitkäikäinen. Katri Helenan, Apulannan tai Foo Fightersin brändi on rakentunut tuhansien keikkojen ja miljoonien kilometrien kautta. Tähdenlentona nousevat YouTube-julkkikset tuppaavat häviämään kartalta yhtä nopeasti kuin sinne pääsivätkin.

Toisena asiana nousi se, että useat henkilöbrändit ovat 360 astetta avokeittiössä. Menestyvät henkilöbrändit eivät kuitenkaan aina vaadi täydellistä avointen ovien päivää. F-Securen Hyppönen ei puhu naistenlehdissä perhe-elämästään. Onko siis henkilöbrändin aina pakko olla julkkis? Tai oikeastaan hakeutuuko sellaiset ihmiset helpommin rakentamaan omaa brändiään jotka ovat muutenkin halukkaita näkymään julkisuudessa?

Omasta mielestäni henkilöbrändille näkyvyys on toki hyväksi, mutta se miten omaa julkisuuttaan pyrkii edistämään on merkityksellistä. Oman hännän nostaminen voi hetkellisesti auttaa pääsemään pinnalle, mutta jos antaa muiden ympärillä tehdä se nostaminen, saa varmasti pidempiaikaista vaikutusta. Varsinkin Selänteen dokumentissä tuli hyvin esille se, että Teemulla oli tapana nostaa ja auttaa ihmisiä ympärillään. Kukaan ei menesty yksin, vaan jokainen kaipaa käsipareja oman asiantuntijuuden lisäämiseen. Kirjoitin joskus sisältömuuleista jotka kantavat tarinaasi eteenpäin..

Brändin rakentuminen vaatii aikaa, jotta sen uskottavuus on riittävä. Kilometrit voivat jopa korvata talenttia.

Tämänkin asian kanssa on turha siis hätäillä. Aika monella brändi rakentuu kuin itsestään kun vain tekee hyviä asioita ympärillä oleville ihmisille. Liika suunnittelu voi tuoda turhaa jäykkyyttä ja nukketeatteria. Aitous on kaiken A ja O.

 

Ehkä oma TOP5 hyvään henkilöbrändiin on:

  1. Anna aikaa, MALTTI
  2. Ole oma itsesi, AITOUS
  3. Toistoja, toistoja, TEHO
  4. Tee hyvää, LISÄARVO
  5. Auta kavereita, AUTTAMINEN

 

Kuka oli kotiseutusi kovin jätkä? Mitä hän teki ja miten hän sen position itselleen hankki?


07/10/2014


Janne Gylling
Designer • janne@jannegylling.fi