Muistatko mitä lukee Netflixin käyttöohjeen viimeisellä sivulla? Entä koska viimeksi luit Woltin tai MobilePayn käyttöohjetta?
No niinpä juuri.
Ja tässä kohtaa jokainen diplomi-insinööri nostaa esille sen heidän käyttämän monimutkaisen työsoftan jota osaa käyttää vain kourallinen ihmisiä maailmassa koska se vaatii pohjalle ensin Mensan testit, vuosikymmenen työkokemuksen Nasan palveluksessa ja sata käyttönottoa. Kun tää meidän homma on vaan niin speciaali ja erilainen. Anteeksi – mutta ei ole.
Asiat ovat aika yksinkertaisia
Tässä maailmassa on todella vähän, jos ollenkaan, sellaisia asioita joiden käyttäminen tietokoneella pitäisi olla todella vaikeaa. Kaikki ne jotka ovat elämänsä aikana käyttäneet SAP:n tuotteita, tietävät että kaiken sen voisi tehdä helpommin ja yksinkertaisemmin. Käyttöliittymäsuunnittelu on pääasiassa asioiden poistamista, eikä lisäämistä.
Kokeilin tällä viikolla yhden Suomalaisen SaaS-yrityksen palvelua. Voisin väittää, että minulla on keskimääräistä parempi käsitys siitä miten ATK noin yleisesti toimii. Olen työn ja vapaa-ajan kautta käyttänyt satoja erilaisia palveluita. Sen kokemuksen pohjalta aloin voida pahoin kun käytin heidän tuotettaan. Jokainen näkymä oli logiikaltaan täysin erilainen ja sama tieto oli visualisoitu usealla eri tavalla, riippuen siitä missä kohtaa palvelua satuit olemaan. Käyttöönotto ei ollut miellyttää, helppoa eikä intuitiivista. En voisi millään tavalla suositella kyseistä palvelua kenellekään. Mutta..
Yleinen visuaalisuus ihan ok
Yhä useammin törmää sellaisiin palveluihin, jotka nopealla vilkaisulla näyttävät kivoilta, kauniilta ja hauskoilta. Mutta lähes aina, näissä on huono käytettävyys ja heikko toiminnallisuus piilotettu vain kauniin kuoren alle.
Oma kokemus tällä viikolla oli juuri tuollainen. Palvelu näytti äkkiseltään selailtuna selkeältä ja ilmavalta, mutta kun sillä alkoi oikeasti tehdä asioita, sen käyttäminen oli yhtä tuskaa.
Kauniit painikkeet ja trendikkäät värit eivät koskaan pelasta heikkoa käytettävyyttä.
Ota yhteyttä niin sovitaan demo
Just niin. Jos teidän palvelu on niin hankala käyttää, ettei sitä pysty ymmärtämään ilman demoa jossa joku näyttää miten palvelua tulisi käyttää – olet tehnyt auttamattomasti jotain väärin. Siis todella väärin.
Jos siin sinun palvelusi tarvitsee käyttöohjeen, koulutukset, opastuksen tai perehdytyksen, kannattaa oikeasti miettiä että mihin seuraavaksi sijoitat rahaa. Jos haluat skaalta omaa liiketoimintaasi, on palvelusi olta sellainen että sen osaa kuka tahansa ottaa itsenäisesti käyttöön. Piste.