Markkinointi digitaalisissa kanavissa



Kuluttajien mediankäyttö pirstaloituu. Perinteiset mediat eivät välttämättä menetä osuuttaan, vaan kokonaiskakku kasvaa. Käytämme mediaa entistä enemmän ja yhtäaikainen tv:n ja netin käyttö yleistyy. Kommentoimme näkemäämme ja lukemaamme reaaliaikaisesti. Kehitys on nopeampaa kuin koskaan ennen, mutta se ei tule olemaan näin hidasta enää koskaan.

Kaikki tämä asettaa meille uusia haasteita.

Miten voimme vaikuttaa verkossa?

Case 1. Huomaan Facebookissa kuinka ystäväni suosittelee löytämäänsä uutta artistia. Kuuntelen Spotifysta muutaman hitin ja päätän ostaa koko levyn. Tilaan sen sähköisenä iTunesin kautta, suoraa tietokoneelleni ja puhelimeeni. Kuuntelen levyä bussissa ja Twiittaan siitä kavereilleni. Muutama kaveri innostuu levystä ja he ostavat/ lataavat sen. Artisti esiintyy Tampereella parin viikon kuluttua. Sovimme porukalla että menemme keikalle, ja tilaamme liput. Otamme keikalla kuvia ja jaamme ne verkkoon.

Tehtävä 1. Miten artisti vaikutti prosessiin? Mikä oli sosiaalisen median vaikutus levymyyntiin?

Case 2. Vaimoni on seurannut leivonta-aiheista blogia jo vuosia. Blogissa on kakkuresepti jossa on käytetty uutta Valion tuotetta sekä koristeluun silikonimuotteja joilla saa tehtyä suklaasta kukan muotoisia koristeita. Seuraavana päivänä kaupasta on on haettu tuoteuutuutta ja verkkokaupasta tilattu muotteja. Kun kakku on leivottu, hän ottaa siitä kuvan ja lähettää kaverilleen. Kaveri pyytää reseptiä ja muottien ostopaikkaa.

Tehtävä 2. Mikä oli Valion rooli? Kuka käynnisti ostoprosessin muotteja myyvään verkkokauppaan?

Edellä oli pari esimerkkiä tosielämästä. Paljonko tuotteiden valmistajat olivat kontaktissa kuluttajan kanssa?

Mikä on sosiaalisen media rooli ostoprosessien käynnistyksessä? Miten palveluntuottajat voivat tukea näitä prosesseja?

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Janne Gylling


Avainsanat: sosiaalinen media verkkopalvelut