Metelimedia – ääni kantaa kauas



Metelimedia on molemminpuolista. Se että sinä pidät ääntä itsestäsi siellä missä kohderyhmäsi on, tarkoittaa samalla että kohderyhmäsi puhuu myös avoimesti sinusta.

Meillä kävi maalausliike maalaamassa peltikaton pari viikkoa sitten. He olivat siihen asti todella mukavia, kunnes katto oli vihdoin maalattu. Jälki oli vähintäänkin ala-arvoista ja reklamoimme asiasta. Korjausmaalauksen jälkeen katto näytti entistä huonommalta.

Mietitäänpäs hetkinen. Jos tämä olisi tapahtunut 20 vuotta sitten, mitkä mahdollisuudet olisi ollut kuluttajalla jakaa tietoa huonosta palvelusta? Aika vähäiset.

Nyt olisi mahdollisuus kirjoittaa jokaiselle suositulle foorumille ja varoittaa yrityksen laadusta. Voisin ostaa pari yritykseen liittyvää hakusanaa ja varmistaa että jokainen yritystä Googlettava törmää sivuuni jossa olisi kuvat, kirjeenvaihto ja lopputulos.

Kuulostaa pelottavalta yrittäjän kannalta.

Mutta tämähän on jo arkipäivää. Kirjoitamme valtavan määrän jo nyt erilaista sisältöä jossa otamme kantaa eri yritysten tuotteisiin, hinnoitteluun ja laatuun. Sitä tulee harvoin edes mietittyä mikä vaikutus meillä on toisiimme.

Kansallis ikonimme, Nokia. Eikö Nokian menestys ole koko Suomen etu? Paljonko löydät Googlettamalla positiivista kirjoitusta Nokiasta? Entä negatiivista?

Nyt Lumiaa ostava ihminen törmää verkossa valtavaan määrään lokaa.

Yritykset ovat hankalassa tilanteessa. Vaikutusvalta on siirtynyt meille kuluttajille. Sitä on sosiaalinen media aidoimmillaan. Siitä on pitkä matka Tykkää nappiin.

Mieti mikä vaikutus tuottamallasi sisällöllä on.

Ai niin. Lumia 800 on käytössä parempi kuin aiemmin käyttämäni iPhone. Microsoft on onnistunut käytettävyydessä ja Nokia muotoilussa.

Janne Gylling


Avainsanat: iphone lumia metelimedia nokia