Ohjaako päätöksiäsi liiketoiminta vai brändi?



Uskaltaisin väittää että valtaosa todella huonoista päätöksistä tehdään pelkkien lukujen valossa. Optimoidaan taloushallinnon ja liiketoiminnan tulot ja menot niin että koneistosta saadaan mahdollisimman paljon irti.

Pelkkä eurojen optimointi kaatuu yleensä omaan nilkkaan. Kun lääkärikeskus alkaa laskuttamaan eReseptin käytöstä aiheutuvia kuluja asiakkailtaan, murretaan yhtiön digitaalinen mielikuva hetkessä. Ymmärrämme kuluttajana että digitaalisten palveluiden käytöstä aiheutuu kustannuksia, mutta heti kun ne kustannukset eritellään – tuntuu että maksamme turhasta.

Jos Netflix laskuttaisi erikseen siitä että elokuvan katsominen verkosta aiheuttaa sähkönkulutusta heidän palvelimella, se tuntuisi täysin typerältä.

Päätöksenteon apuna on valtava määrä dataa käytössä, mutta varsinkin silloin on tärkeää miettiä että minkälaiset vaikutukset päätöksillämme on brändimielikuvaan. Euro hinnasta pois voi periaatteessa lisätä tuotteen myyntiä, jos ajatellaan että asiakkaamme ovat hintakriittisiä, mutta euron alennus voi asemoida tuotteemme suhteessa kilpailijoihin täysin uudestaan. Jos siis varastossasi on vielä pieni erä jäljellä vanhaa ja poistuvaa mallia, kannatta todella miettiä että mihin hintaan siitä kannattaa luopua.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digitalisoituminen muutos tavoitteet

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä