Onnistumisen edellytykset – kaupan digitalisoituminen



Think global, not local.

Kuvittelemme olevamme täällä pohjolassa kuin lintukodossa. Rakennamme markkinamme kotimarkkinoiden mukaan, ja kuvittelemme että saamme olla rauhassa. Ja valitamme kun piirit ovat liian pienet.

Samaan aikaan Suomeen rantautuu entistä enemmän ulkomaisia toimioita, jotka tekevät asiat nokkelammin ja tehokkaammin. Heidät toimitusaikataulut ovat paremmat, varastosaldot täydemmät ja parhaassa tapauksessa asiakaspalveluakin saa meidän kahdella kotimaisella.

Meillä olisi valmiudet menestyä yhtälailla, mutta miksi emme tee sitä?

Hämmästyin pakettien lähetyskustannuksia taas viime viikolla. Pyörän lähettäminen Saksasta Suomeen on edullisempaa kuin sama lähetys Tampereelta Espooseen. Miten se voi olla mahdollista? Joku ampuu itseään ja meitä muitakin jalkaan aika lujaa.. Nilkuttamalla emme saa välimatkaa kiinni.

Jos siis olet avaamassa verkkokauppaa, mieti miksi olet rajaamassa sitä Suomeen. Asiakkaasi ostavat jo ulkomailta. Miksi sinä toimisit vain täällä?

Digitalisoituminen muovaa ostoketjua. Näet Expertin hyllyjen välissä pyöriessäsi jo matkapuhelimella hintavertailut, varastosaldot ja suositukset kymmenistä verkkokaupoista jotka toimittavat samaa tavaraa kotiovelle kannettuna. Global is now a local.

Olen asettanut tulevalle vuodelle kaksi tavoitetta. Kirjoitan kirjan ja perustan verkkokaupan jonka myynnistä yli puolet tulee Suomen ulkopuolelta.

Kumpi tavoitteistani onnistuu ensin?

Janne Gylling


Avainsanat: digitalisoituminen verkkokauppa

One thought on “Onnistumisen edellytykset – kaupan digitalisoituminen

Comments are closed.