Think Digital – tavataan kun kohdataan



Olen puhumassa Solita Meeting Point 2012 -tapahtumassa tänä perjantaina. Esitys on valmis ja omat notet ovat kirjoitettuna Powerpointtiin. Kaikki alkaa olla valmista.. Oman kalvosetin pyörittely on saanut tällä viikolla taas ajattelemaan Metelimedia termiäni.

Kirjoitin jo eilen Sauli Niinistön passiivisuudesta. Ehkä sen korkeammalta ei voi aloittaa. En ole vielä saanut kommenttia kirjoitukseeni niin korkealta taholta, että voisin siitä päätellä että kirjoituksessa mainittu henkilö olisi kirjoitustani lukenut. Terveisiä silti, jos satut lukemaan tätä.

Kirjoitukseni otsikko viistää perjantain esitystäni. Toisaalta se nivoo yhteen eilistä kirjoitustani. Mistä tässä kaikessa on pohjimmiltaan kyse? Miksi minä pidän meteliä?

Kuten kaikki tiedämme, verkko muutti viestinnän. Reaaliaikaiset viestintävälineet räjäyttivät informaatiotsunamin, jossa me kaikki etsimme korkeampaa kukkulaa josta tilanteen vakavuutta voi tarkastella rauhassa. Tietoaalto peittää meidät alleen, ja käyttäytymisemme muuttuu välineiden ja mahdollisuuksien muuttuessa.

Juuri tänään totesimme, että Kekkosen aikana, tai edes Ahtisaaren aikana, ei tällainen viestintä ollut niin hektistä kuin nyt. Ahtisaaren poika voisi silti ravistella työnantajaansa heidän omassa viestinnässään. Tekemistä riittää Nokialla.

Miksi sinun yrityksesi tai brändisi tulisi näkyä ja kuulua verkossa?

Verkkoläsnäolo on olemassaolon edellytys. Haemme päivittäin miljardeja kertoja tietoa hakukoneilla. Onko sinun tavaramerkilläsi löytyvä tietosisältö kenen tuottamaa? Paljonko sinusta kirjoitetaan, ja mihin sävyyn? Haluaisitko vaikutta siihen mitä sinusta löytyy?

Viestinnän tarkoitus on viestiä asioista. Yksinkertaista. Jopa helppoa. Minä kerron sinulle jotakin ja sinä ymmärrät kuulemasi. Se miten viesti sinuun vaikuttaa, onkin sitten toinen asia.

Miksi yritysten tai henkilöiden, kuten istuvan presidentin, tulisi olla aktiivinen verkossa? Vain olemalla aktiivisesti läsnä, voimme vaikuttaa. Passiivisuudella emme pääse mihinkään. Kaikilla meillä on kuitenkin jonkinlainen pitkänajan tavoite. Myydä lisää ostaneelle asiakkaalle, tai saada äänestyslippuun tarvittava määrä oikeita numeroita.

Tavoitteet ovat tehty toteutettaviksi. Se miten toimimme näisen tavoitteiden saavuttamiseksi on sitten taas toinen asia. Joko voimme kiivetä ns. takataskut edellä puuhun, tai hyödyntää olemassa olevaa tilannetta. Budo-lajeissa korostetaan vastustajan energian käyttöä. Se ponnistelu mitä muut tekevät, pitää pystyä hyödyntämään eduksesi. Jos siis olet saanut sata asiakasta, on sinun mietittävä miten voit niiden avulla saada sata uutta.

Brändin rakennus voi olla myös henkilöimagon rakennusta. Tuskin kukaan jaksaa kirjoittaa sataa blogi postausta reilussa neljässä kuukaudessa ilman taka-ajatuksia. Johonkin tällä tulee pyrkiä. Johonkin minun tulee uskoa. Tavoitteet ja niiden eteen tehtävä työ poikii jollakin aikavälillä tuloksia.

Ihmisiä on jo jätetty palkkaamatta kun heidän Klout score on ollut liian pieni. Mitä verkkoläsnäolomme vaikuttaa ja miten hyödynnämme saamaamme huomiota? Haluammeko aloittaa jokaisen ponnistelun aina pohjalta, vai käytämmekö jo keräämäämme huomiota ponnistuslautana? Liputan jälkimmäisen puolesta.

Metelin pitäminen verkossa ei ole piereskelyä metsässä.

Sinut kuulee aina joku. Sisältösuunnitelma, strategia ja keinovalikoima. Pääset pitkälle jos haluat. Jos sinulla on halua tai uskoa, sinun sisältösi nousee korkeammalle kukkulalle josta sen kaikki näkevät. Voit olla verkossa suurempi vaikuttaja kuin yksikään kansanedustaja Arkadianmäellä. Voit saada suurempia asioita aikaan kuin entinen presidentti vaalikautensa aikana. Verkko on täynnä mahdollisuksia. Älä jätä niitä huomioimatta sen takia ettet ymmärrä. Aina löytyy apua.

En halua suututtaa tai loukata. Haluan ravistella, kuten Saku Tuominen kirjassaan käyttää termiä. Dgitalisoituminen ja viestinnän muutos tuo niin paljon uusia mahdollisuuksia. Online-dialogi ei ole kampanjasivustoja tai harkitsemattomia postauksia Facebook seinälle. Todellinen vuoropuhelu vaarii ymmärrystä, tekoja ja seurantaa.

Emme voi koskaan kohdata verkossa, jos et ole siellä. Et voi olettaa että käyttäisin valtavasti aikaa ja vaivaa etsimiseesi. Ole läsnä, ole löydettävissä, jotta kohtaan sinut kun tarvitsen sinua.

Oletko sinä valmis muuttumaan? Mitä ajatuksia tämä herättää?

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen metelimedia muutos tavoitteet verkkoläsnäolo Viestintä

4 thoughts on “Think Digital – tavataan kun kohdataan

  1. Moi Timo. Tässähän on kyse siitä, että verkko on kuin Hakametsän jäähalli. Istut siellä lyömässä rummulla tahtia. Alkuun paukutus voi häiritä, mutta pikkuhiljaa ihmiset lähtevät tahtiin mukaan. Mitä kauemmin tahtia lyöt, sitä useampi sen kuulee. Ja ajan myötä ihmiset alkavat tottua siihen ja jopa vaatia sitä.

    Sosiaalinen media ei ole kanavavalintoja. Siinä on kyse sisällön tuottamisesta ja siitä miten saat sen sisällön leviämään. Ja siitä miten tuottamasi sisältö vaikuttaa.

  2. Hyvä kirjoitus, josta olen osittain samaa mieltä.

    Ehkäpä suurin syy metelittömyyteen on sisällön niukkuus. Kirjoittaja ammutaan alas sadasosasekunneissa kun taasen perinteisessä mediassa tähän menee kauemmin aikaa. Hyvä esimerkki on Apusen Matti, joka sai kunnolla neniinsä kun lähti liian tunteella ja kiukustuneena aliarvioimaan ”taviksen” tapaa ilmaista.

    http://pantterin.blogspot.fi/2012/09/miksi-apusen-matti-pelkaa-pikkutyttoja.html

    Ole siis valmis reagoimaan nopeasti pahimmassakin tapauksessa. Sitä riskiä harva brändi / henkilö on valmis ottamaan.

  3. Moi Sami! Apusen case on hyvä esimerkki verkon voimasta. Tällaista vaikutusvoimaa ei ole koskaan ollut ”tavallisella” tallaajalla. Eikä tämä voima ole hiipumassa, vaan päinvastoin…

    Mielestäni pään työntäminen pensaaseen ei ole koskaan se oikea valinta. Jos et pyri ohjaamaan keskustelua lähemmäs sinua, saat lukea itsestäsi Suomi24-palvelusta.

    Avoimuus on tulevaisuus.

Comments are closed.