Uudet jumalat



Täytyy myöntää että olin Apple-uskonnossa yli kymmenen vuotta. Ne olivat hyviä vuosia. En koko aikana koskenut yhteenkään Windows koneeseen ja olin kovin onnellinen. Elin siinä maailmassa että ekosysteemini on täydellinen. Kaiken mitä tarvitsen, sain Applen kautta.

Muutos lähti oikeastaan siitä että vaihdoin töissä iPhonesta HTC Androidiin. Ennakkoon ajattelin että kuinkahan tässä pärjään ja kuinka paljon se sekoittaa minun harmoniaa ja täydellistä symbioosia Applen maailmassa. Mutta äkkiä sain huomata että oikeastaan mikään ei muuttunut. Ja vähän tuon episodin jälkeen vaihdoin työpaikkaa ja siinä samalla valitsin työkoneeksi valitsin PC:n.

Nyt elän siinä hetkessä että puhelimeni on Nokia Lumia 800, eli Windows Phone. Työkoneena on Lenovo jossa hyrrää Windows 7. Kotona minulla on käytössä iPad ja iMac. Ja olen huomannut että ekosysteemini ei ole oikeastaan järkkynyt millään tavoin.

Kuuntelen edelleen Spotifystä kappaleita jokaiselle päätelaitteellani, merkkailen asioita muistiin Evernoten avulla ja synkronoin erilaisia asioita näppärästi pilven kautta. Työsähköposti toimii nätisti joka laitteella, enkä ole huomannut mitään ongelmia eri laitteiden välillä. Olen huomannut että valtaosa toiminnoista ja palveluista joita käytän eivät liitty käyttöjärjestelmään millään tavalla.

Tässä sitä siis ollaan. Edelleen tyytyväisiä, mutta jotain minulta puuttuu.

Apple on onnistunut rakentamaan niin loistavan heimon Apple uskovaisista, jotka yhdessä muodostavat kokonaisen uskonnon. Se että sinulla on junassa pöydällä Mac, kertoo sinusta jotain. Status mielessä Apple vie vertoja BMW:n avaimille. Se sijoittaa sinut hierarkiassa tiettyyn kategoriaan heti. Se yhdistää ventovieraita juttelemaan keskenään ja se saa keskustelun käynnistymään millä tahansa foorumilla, jos joku sanoo sanankin Applea vastaan.

Markkinointi ja brändin rakennus on huima asia. Mihin kaikkeen se vaikuttaakaan meidän elämässä. Se ohjaa meidän kulutuskäyttäytymistä ja vaikuttaa meidän identiteettiin.

Apple on onnistunut asiassa loistavasti. Mutta nyt alkaa olla merkkejä taantumasta. Apple ei ole tuonut markkinoille mitään mullistavaa pitkään aikaan. Windows 8 tuo Metro käyttöliittymänsä avulla tietotekniikan käyttöliittymäsuunnittelun täysin uudelle tasolle. Apple alkaa näyttämään vanhalta. Jotain pitäis tehdä ja äkkiä. Apple tarvitsee uuden Jobsin tai heidän ”jobsit” vähentyvät, eli markkinaosuus tippuu ja merkki uskollisuus vähentyy.

Kaikesta huolimatta Apple on tehnyt paljon asioita oikein ja meidän on hyvä ottaa siitä mallia.

Ihmisten käyttäytyminen muuttuu kvartaalissa nopeasti. Muistatko kun Google lanseerasi Crome selaimensa markkinoille ja se on jo nyt käytetyin selain. Mihin Firefox huuma katosi? Samalla tavalla Google toi Android käyttöjärjestelmänsä ja valtasi sillä kohtalaisen siivun markkinoista. Kehitys kehittyy nyt nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, mutta kehitys ei tule jatkumaan näin hitaana enää koskaan.

Muutos on välttämätön. Haluatko muuttua? Ota yhteyttä.

Janne Gylling


Avainsanat: apple brändi muutos nokia windows

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä