Todella monella yrityksellä on kamala hinku Facebookkiin ja muihin sosiaalisen median kanaviin. Tuskin pystyy istumaan yhdessäkään palaverissa, etteikö joku nosta sitä esille. Tilanne on ollut tämä jo useamman vuoden. Uskon että kaikenlaiset digi- ja viestintätoimistot ovat käärineet viimeisen parin vuoden aikana aika sievoiset tilit vastaamalla tähän huutoon.
Ja siinä se suurin ongelma sitten piileekin.
Jos olet nälkäinen ja menet lihakauppaan, tulet täyttämään vatsasi lihalla. Jos menet nälkäisenä leipomoon, aika suurella todennäkäisyydellä täytät vatsasi viljatuotteilla. Eli saat juuri sellaisia vastauksia, kuin mikä sattuu olemaan vastaajan kannalta edullisinta. Väitän että liian montaa yritystä tässä maassa on kusetettu kaikenlaisella ”some” soopalla jo liian pitkään.
Ihan vain tiedoksi, sosiaalinen media ei ole yhtä kuin Facebook.
Sosiaalinen media koostuu ihmisten välisestä kanssakäymisestä ja siitä miten ihmiset kommunikoivat toistensa kanssa offline ja online maailmassa. Sosiaalinen media ei tarkoita sitä että joku on painanut tykkää nappia verkossa. Tykkäämisellä ja sosiaalisella medialla on yhtä paljon yhteneväisyyttä kuin oikeudenmukaisuudella ja Pohjois-Korealla.
Sosiaalisessa mediassa näkymistä ei ole statuspäivitysten kirjoittaminen. Meidän tulee rakentaa verkkoon heimoja jotka seuraavat meitä ja kirjoittavat meistä. Se mitä joku muu kirjoittaa meistä, on kallisarvoisempaa kuin yksikään meidän kirjoittama asia. Ihmiset seuraavat omassa soiaalisessa kehässään tiettyjä ihmisiä ja tietäen ja tietämättään näissä kehissä on ihmisiä joiden mielipide vaikuttaa koko heimon ostokäyttäytymiseen enemmän kuin yksikään tv-mainos tai maksettu banneri-mainos. Jos me kuvittelemme että meillä on jonkinlaista mahdollisuutta oikeasti vaikuttaa isojen massojen ostokäyttäytymiseen pelkällä Facebook feedillä, olemme niin väärässä.
Kuluttajan on törmättävä meihin verkossa jatkuvasti. Meidän tulee määritellä millä hakusanoilla meitä etsitään ja missä erilaisissa foorumeissa meidän alan asioista puhutaan. Meidän on oltava läsnä. Kuluttajan on päästäva meidän kanssa dialogiin koska tahansa, missä tahansa. Me emme voi nousta norsunluutorniimme ja istua siellä odottamassa josko joku tulisi käymään. Vaikka rakentaisimme tornista niin korkean että se näkyy ympäri koko valtakunnan, sekin tarkoittaa vain sitä että torniin on vielä vaikeampi kiivetä. Laskeutukaamme siis ennemmin alas. Mennään sinne missä ihmiset ovat. Pidetään itsestämme ääntä ja luodaan sellaisia asioita ja ilmiöitä joista ihmiset tulevat puhumaan.