Kurkota stratosfääriin



Hyvä markkinointi on aina jotain suurempaa kuin yksittäinen televisiomainos tai lehti-ilmoitus. Hyvä markkinointi ulottuu pidemmälle. Se antaa mahdollisuuden pureutua yksittäistä spottia syvemmälle.

Vuosikymmenen ehkä yksi mieleenpainuvimmista tapauksista oli Red Bull Stratos, jossa Felix Baumgartner hyppäsi korkeammalta kuin kukaan muu ja rikkoi nopeusennätyksiä vapaapudotuksessa. Suoritus jota koko maailma seurasi.

Televisiosta tuli dokumentti jossa seurattiin projektin edistymistä useamman vuoden ajan. Aikataulu venyi ja rahaa paloi. Oli hetkiä jolloin Felix ei käynyt muun tiimiin keskuudessa melkein vuoteen. Harjoituksisssa oli ongelmia ja hyppypuku ei tuntunut toimivan. Vastoinkäymisiä, ongelmia, eläytymistä, inhimillisyyttä. Enemmän tunnetta kuin yhdessäkään tämän vuoden Kuukauden parhaat sekunnit spotissa.

Red Bull osoitti, että on tehtävä asioita joista puhutaan. Asioita jotka kiinnostavat ihmisiä. Silloin niistä kiinnostuu kaikki, ja saat huomattavasti parempaa näkyvyyttä, kaikkialla.

Onko siis vuonna 2013 mitään syytä kurkottaa matalammalle kuin stratosfääriin? Jos et kurkota tähtiin, et koskaan tavoita mitään. Liiketoiminnassa ei tulisi koskaan tyytyä siihen mitä on. Sinun tulisi miettiä mitkä omalla toimialallasi ovat sellaisia asioita joista ihmiset aidosti kiinnostuisivat. Kurkota vähän korkeammalle ja tee asioita asteen paremmin.

Nyt en silti tarkoita että vielä ensi vuonnakin joku idiootti ajaa minikaivurilla Hangosta Petsamoon. Kopiointi ja samojen asioiden tekeminen aina vaan uudestaan ei kiinnosta ketään. Jos Kola-Olli saavutti hetkellisen hypen, niin Mehu-Janne ei pääse koskaan samalle tasolle, juomalla limsan sijaan mehua. Ei ketään kiinnosta.

Yritysten tulisi olla yksilöitä. Kopioimalla toisia sinusta tulee Samsung tai HTC, jotka eivät tee juurikaan mitään omaa, vaan koko liiketoiminta perustuu copy+pasteen.

Löytyykö sinun organisaatiostasi Felix? Uhkarohkea tyyppi joka haluaa tavoitella korkeuksia ja tehdä asioita joista puhutaan. Vai oletko se kenties sinä? Mitä ponnisteluja se vaatisi, että saisit yrityksesi kartalle kertaheitolla? Tavoittele sitä. Vuosi 2013 voisi olla hyvä hetki menestyä.

Janne Gylling


Avainsanat: Markkinointi muutos Tarina tavoitteet Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä