Mainostoimistot ovat saatanasta



Nyt tuli kyllä ihan liian provosoiva otsikko joka haiskahtaa klikki-kalastelulta. Ja hitto, sitähän se onkin 🙂

Otsikko on silti aihe josta aika moni tuntuu tällä hetkellä kirjoittavan. Mainostoimistoja haukutaan siitä että ne eivät pysy ajassa ja tekevät samoja asioita kuin ne tekivät 80-luvulla. Sanotaan että osa toimistoista on jäänyt täysin digi-kelkasta jne. Väitteet voivat olla osin tottakin, en ainakaan itse ole pysty sitä täysin kumoamaan – paitsi niiden osalta joissa itse olen ollut töissä tai niiden joiden kanssa olen tehnyt muuten duunia.

Se joka sanoo että joku toinen on jäänyt kelkasta, voikin olla itse ihan kuutamolla

Teemme valtavia yleistyksiä yleensä täysin omien fiilistemme pohjalta. Ja toki meidän omaan viestiimme vaikuttaa suuresti se että millä agendalla itse liikumme asian ympärillä. On toki ymmärrettävää, että esimerkiksi sisältöstrategiaan keskittyneet yritykset haluavat nostaa esille sisältömarkkinoinnin tärkeyttä. Täysin ymmärrettävää. Eihän yksikään autokauppias kannata polkupyöräilyn lisäämistä tai polttoaineveron nostamista.

Mistä sitten tuo yleinen käsitys kumpuaa?

Vanha sanonta siitä, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä – on varmasti myös tässä kohtaa ihan validi pointti. Aika harva mainostoimisto kovinkaan aktiivisesti viestii omasta tekemisestään. Ei kerrota hankkeista, ei avata arkea. Ei se arki kuitenkaan ole pelkkää beer-tastingiä tai palkintoskumpan juomista.

Ens viikolla taitaa olla taas Markkinointiviestinnän viikko. Mitä uutta siellä kuullaan kotimaisen huippumainonnan tilasta? Mikä on se foorumi jossa voi aidosti seurata kuinka hienoja ja investoinniltaan loistavia kampanjoita on suunniteltu tai kuinka asiakkaiden liiketoimintaa on kehitetty?

Mielestäni sellaista tietoa löytyy vielä liian vähän. Tulkaa avoimesti kertomaan enemmän tuloksista. Uskon että teette arjessanne aivan loistavaa duunia, joten voisitte ihan avoimesti kertoa siitä.

Rakastan mainontaa ja mainonnantekijöitä, älkää siis turhaa suuttuko. Tavoitteeni on auttaa.

 

Alussa kritisoin otsikkoani. Se tuntuu edelleen huonolta, mutta ehkä se tavoittaa teidät paremmin. Terveisiä tutuille!

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos Sisältöstrategia Tarina verkkoläsnäolo Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä