Päätelaiteriippumattomaton verkkopalvelumuotoilu


Kuluttajilla on kymmeniä erilaisia päätelaitteita joilla he törmäävät sinun brändiisi. Erilaisissa tilanteissa, erilaisten yhteyksien päästä. Miki sitten mainostoimistot suunnittelevat asiakkailleen sellaisia verkkopalveluita jotka eivät toimi kaikilla päätelaitteilla.

Applen tuotteita rakastavat mainostoimistonörtit haluavat jotain omaa AppStoreen. Suunnitellaan siis sellaista sisältöä asiakkaalle. Suunnittelupäätös tehdään teknologia edellä, eikä käyttötapaus edellä. Kuinka pieni osuus matkapuhelimista onkaan oikeasti iPhoneja. Ja miksi suunnitella sellaisen päätelaitteen ehdoilla mitään, jonka kehitystyö ei ole sinun käsissäsi.

Unohda siis teknologia. Ajattele niitä tilanteita joissa kuluttaja verkkopalveluusi törmää.

Junassa, bussissa, välitunnilla, ruokatunnilla, aamulla, illalla, hanskat kädessä, auringonpaisteessa. Millä tavalla verkkopalvelusi tulisi tulisi ottaa huomioon nämä tilanteet. Kuinka paljon käyttökokemus muuttuu jos näppäilet verkkosivua hanskat kädessä, tai siirrät hiiresi vasempaan käteen jos se on sinulla normaalisti oikeassa. Mene loppukäyttäjän arkeen. Tutustu ja tutki. Hämmästy ja opi.



Janne Gylling
tiistai 15 toukokuun, 2012


tagit
palvelumuotoilu verkkopalvelu verkkosivut