Parempi kuin moni muu huonompi



Vierasaihe by Jyri Saraste (@JyriSaraste), eli ”parempi kuin moni muu huonompi”. Otsikko on se verran mystinen, että koitetaan lähestyä sitä hieman mutkan kautta.

Teimme vuosia sitten erästä konseptia asiakkaan tarjouspyyntöä vastaan. Rakensimme mielestämme aivan loistavaa tarinaa, sisältöä ja temppuja joiden kautta asiakas voisi rakentaa parempaa liiketoimintaa ja muovata brändiään kohti ekologisempaa toimijaa. Lopputulos oli ehjä kokonaisuus jonka avulla asiakas pääsisi lähemmäs tavoitteitaan. Pitkäjänteinen työ palkitsisi heidät ja asiat muuttuisivat siihen suuntaan kuin he olivat toivoneet.

Kuinkas sitten kävikään?

Otimme kisassa turpaan oikein komeasti ja kaikki se aika ja vaiva jonka olimme nähneet tarjouksen eteen, valui silmiemme edessä hukkaan. Jäimme jälkeenpäin miettimään, että mikä tarjouksessamme meni pieleen. Näimme ajanmyötä asiakkaan valitseman tien ja pystyimme siihen peilaten rakentamaan käsityksen siitä mitä asiakas halusi ostaa.

Yksi parhaista opeista on se, että paras tarjous on se jonka asiakas valitsee. Sinulla voi olla vaikka kuinka huikeita ajatuksia, mutta jos asiakas ei niistä ole valmis maksamaan, ei idea kanna. Ideoilla joita ei kukaan osta, ei elätä itseään.

On siis tärkeää olla parempi kuin moni muu huonompi ja samalla välttää sitä toista ääripäätä jossa olet maailman paras mutta se ei kelpaa kenellekään. Tämä tasapainottelu oman tekemisen tasoon, suhteessa asiakkaan tahtotilaan on todella vaikeaa.

Yleensä riittää, että haluaa olla erilainen eikä paras. Paras on harvoin riittävän mielenkiintoinen.

 

Canon on parempi kuin Leica, mutta kumpi on kiinnostavampi?
Honda on parempi kuin Vespa, mutta kumpi on kiinnostavampi?

Janne Gylling


Avainsanat: brändi Ensivaikutelma muotoilu Sisältö Tarina vierasaihe Viestintä