Omaa blogia ei korvaa mikään.

Rakas päiväkirja


Aloitin kirjoittamaan tänne ajatuksiani vuonna 2012. En ole koskaan nauttinut kirjoittamisesta, joten aloittaminen tuntui alkuun vaikealta. Päätin että kirjoitan sata ensimmäistä juttua ilman sen suurempaa tavoitetta ja teemaa. Kunhan vain kirjoittaa. Ja yllätyin kuinka nopeasti ja helposti ne sata ensimmäistä lopulta syntyivät. Sitä kautta kirjoittaminen helpottui ja omien ajatusten jäsentäminen kirjalliseen muotoon muuttui arkipäiväisemmäksi.

Kun Pertun ja Sanin kanssa kirjoitimme 5 tähden asiakaskokemus -kirjaa, oli kirjoittaminen jo huomattavasti sujuvampaa. Tekstiä syntyy ilman pakottamista.

Nyt lähes kymmenen vuoden jälkeen, on hienoa palata ensimmäisiin kirjoituksiin. Iso osa kirjoituksista liittyy jollain tavalla niihin projekteihin joita olen ollut tekemässä. Täällä on useampi kirjoitus jotka syntyivät kun olin Solitalla ja suunnittelimme Fazerin verkkopalveluiden uudistamista yhdessä Palmun kanssa. On myös monta kirjoitusta siitä miten Alko.fi -uudistuksessa toimittiin ja Finavia.fi -projektin etenemisestä. Harvassa kirjoituksessa kuitenkaan mainitaan näitä organisaatioita, mutta kun niihin itse palaa, palautuu muistiin ne hetket ja hankkeet.

Vaikka maailmaan tulisi sata uutta sosiaalisen median kanavaa, omaa blogia ei korvaa mikään.

Tämä on minun oma pelikenttä jossa voin tehdä mitä tahansa. Yli kolmesataa kirjoitusta ovat jo Googlen kannaltakin ihan ok sisältömäärä. Ja edelleen noita vanhoja kirjoituksia luetaan, sillä aika moni niistä kestää aikaa yllättävä hyvin.

Tämä on silti kaikista eniten minulle päiväkirja. Voin palata omiin ajatuksiin ja huomioihin vuosienkin kuluttua ja tarkastella kuinka paljon omat ajatukset ja ajattelu muuttuu. Oman ajattelun ajattelua. Sitä tämä on vahvasti. Oppimista siitä miten on nähnyt asioita lähes vuosikymmen sitten.

Tämä kanavaa en lopeta koskaan. Vaikka kirjoittaminen on aina välillä hieman jäänyt vähemmälle, on omalla domainilla silti arvoa. Tänne voin kerätä niitä asioita jotka merkitsevät minulle jotain. Ja jos siinä samalla joku muu löytää näistä jotain arvokasta, on sekin ihan suotavaa. Silti pääosin kirjoitan itselleni.

321 kirjoitus on tällainen. Linkitän tähän joskus kirjoituksen numero 500.



Janne Gylling
torstai huhtikuu 29, 2021
Kirjoitettu: kotona

tagit
digistrategia Markkinointi Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo