Sähköinen kaupankäynti – osa 2



Kirjoitin sähköisen kaupankäynnin haasteista aikaisemmin. Olen pyöritellyt asiaa sen jälkeen kohtalaisen paljon ja tässä saman aiheen ympäriltä lisää ajatuksia.

Mikä on verkkokaupassa tärkeintä?

Yhdellä sanalla: löydettävyys. Se että kuluttajat löytävät kauppasi jo siinä vaiheessa kun he etsivät ajatuksia, ideoita ja haaveilevat.

Kun mietitään hakukoneiden kannalta ja sitä miten kuluttajat käyttävät verkkoa, voidaan todeta että sellainen kauppa jossa on vain tuotteita myynnissä, ei nouse koskaan hakutuloksissa ilman rahallisia panostuksia korkealle. Kun siis mietitään sitä tilannetta kun kuluttaja ei ole vielä tehnyt ostopäätöstä.

Ostopäätöksen jälkeen etsitään hinnan ja saatavuuden perusteella. Ja silloinhan me olemme jo myöhässä. Brändi, lisäarvot ja koko palveluketjumme mitataan hinnan perusteella. Ei hyvä.

Mutta entäs jos kuluttaja saa idean ostamiseen meidän verkkopalvelusta ja siinä ohessa voi tehdä tilauksen. Silloin olemme jo siinä hetkessä kiinni ainoana tarjoajana eikä hänellä ole syytä etsiä muualta.

Sisältö ratkaisee aina.

Kaupankäynti on olemista oikeaan aikaa oikeassa paikassa. Mikä syy minulla olisi eksyä sinun verkkokauppaasi? Minkälaista sisältöä verkkopalvelussasi tulisi olla että löytäisin tieni sinne jo ennen ostopäätöksen tekemistä?

Rakenna maailmoja. Tarjoa elämyksiä. Anna syy tulla takaisin. Luo heimoja. Nyt!

Janne Gylling


Avainsanat: Sisältö verkkokauppa