Asiakassuhteen sovintoseksiä.

Tiimien dynamiikka


Miten voittavia tiimejä rakennetaan? Mistä ainesosista syntyy asiakkuudet jotka rakentuvat luottamukseen ja aitoon yhdessä tekemiseen?

Yleensä vertailen niin asiakaskokemuksen kuin myynnin kontekstissa asiakassuhdetta parisuhteeseen. Jos toisella osapuolella on tunne että toiseen ei voi aidosti luottaa, alkaa jäädä ulkokehälle. Näissä tapauksissa tulee se fiilis, että asiakas ei kerro meille kaikkea ja tunne että meiltä pantataan jotain oleellista tietoa.

Hyvässä parisuhteessa osataan tapella ja olla asioista eri mieltä. Samaan tapaan hyvässä asiakassuhteessa ei tarvitse aina olla samaa mieltä. Asiakassuhde ei ole pelkkää aurinkoa ja naurua. Jokaiseen suhteeseen kuuluu taistelua, suuttumista ja anteeksiantoa. Parisuhteissa on termi “sovintoseksi”, josta yleisesti ollaan sitä mieltä että se vahvistaa parisuhdetta ja sitoo ihmisiä tiiviimmin toisiinsa. Karikot ja niistä selviytyminen onkin siis avain onnelliseen suhteeseen.

Voittavia tiimejä ja yhteenkuuluvuutta ei rakenneta aurinkorannalla

Kun astronautteja lähetetään kuuhun, heille pidetään useita tiimiytymiseen liittyviä harjoituksia. Ne eivät ole kokoontumisia aurinkorannalla tequilan höystämänä, vaan rankkoja retkiä erämaassa. Vastoinkäymiset ja niistä selviytymiset rekentavat yhteenkuuluvuutta ja nostavat esille tiimitaitoja sekä yksilöiden persoonia.

Voidaan verrata asiaa siihen, että televisiossakin pariskunnat menevät rannalle lähinnä pettämään ja eroamaan, kun taas K2:lle kiipeävät retkikunnat luovat loppuelämän kestoisia ystävyyssuhteita.

Miten siis kuvittelet, että nöyristelemällä ja nuolemalla asiakkaitasi saisit synnytettyä syviä ja kestäviä suhteita. Erimielisyydet ovat osa pitkiä suhteita. Se miten niistä päästään yli, on merkityksellistä.



Janne Gylling
torstai huhtikuu 15, 2021
Kirjoitettu: toimistolla

tagit
asiakaskokemus Ensivaikutelma Markkinointi Viestintä