Vaaleilla valitut



Suomi sai taas uutta verta kunnallispolitiikkaan viikonloppuna. Kunnanvaltuustoihin saatiin satoja uusia vaikuttajia ja päättäjiä. Nyt alkavalla viikolla voi taas katsoa kaikista lehdistä ehdokkaiden ilmoituksia joissa he kilvan kiittelevät äänestäjiään.

Mutta sitten se jää siihen. Ja sitten ollaan neljä vuotta täysin hiljaa.

Eli vaivalla hankitut äänet hiipuvat neljän vuoden aikana unholaan ja neljän vuoden päästä niiden kerääminen alkaa taas alusta. Kaikki se työ mitä ehdokas on tehnyt pakkasessa torilla, tarjoillen kahvia ja makkaraa, sekä jakaen ilmapalloja lapsille. Kaikki hukkaan.

Tämän saman ongelman parissa painiskelee moni yrittäjä. On siis saatu asiakas kerran omalle puolelle, vakuutettu se luottamaan sinuun ja ostamaan sinun palveluitasi. Sen jälkeen ollaan täysin hiljaa. Ei kontaktoida ennen seuraavaa kohtaamista millään tavalla. Menee kuukausia, vuosia ja äkkiä onkin mennyt jo neljä vuotta.

Asiakkat ja äänestäjät on helppo unohtaa.

Kävin viime viikolla Varimport Apple kaupassa. Myyjä teki tarjouksen uudesta Mac Book Prosta, otti nimeni ylös ja oikein puhelinnumeronkin kirjoitti osaksi tarjousta. Tässä on nyt mennyt viikko. Kukaan ei ole ollut minuun sen jälkeen yhteydessä. Jos olisi, menin ostamaan sen koneen. Nyt Koskikeskukseen avataan uusi Apple jälleenmyyjän kauppa. Ehkä menen sinne. Ehkä ne siellä aktiivisesti myyvät minulle jotain. Kyse on kuitenkin melkein kahdentuhannen euron hankinnasta.

Etsin tänään netistä tahoa joka tarjoaisi Somen seuraamiseen palvelua. Muistin Meltwater Buzz nimisen putiikin joka kävi meillä joskus pari vuotta sitten kertomassa palveluistaan. Heidän sivujen kautta voi ilmoittaa mielenkiintonsa palveluihin. Annoin sähköpostiosoitteeni ja puhelinnumeroni. Sähköpostiini tuli heti tieto että minuun ollaan yhteydessä. Myyjä yritti tavoitella minua tänään jo kahdesti. Ja lähetti vielä ennen kello viittä sähköpostin jossa kertoi että on ollut yhteydessä. Merkki aktiivisesta myymisestä. Hän osoittaa että hän haluaa myydä minulle. Aktiivisuutta. Intoa.

Jos siis joku on antanut sinulle äänesi vaaleissa. Miksi unohdat hänet aina vaalien välissä? Olisiko helpompaa aloittaa seuraavat vaalit jos olisit kertonut äänestäjillesi neljä vuotta että mitä olet tehnyt ja miksi valtuusto on tehnyt tiettyjä päätöksiä. Sitouta heidät. Ole heihin yhteydessä.

Pidetään huolta äänistä ja asiakkaista. Joka päivä.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia Markkinointi metelimedia sosiaalinen media Tarina Viestintä

One thought on “Vaaleilla valitut

Comments are closed.