Mistä markkinointi alkaa ja mihin se päättyy organisaatioissa? Väitän että sorrumme liian usein eriyttämään markkinoinnin muusta rakenteesta kuin omaksi yksikökseen. Ne on niitä markkinoinnin hömpötyksiä, sanotaan.
Mutta missä menee se raja mihin markkinointi loppuu? Eikö tuotekehitys ole markkinointia? Jos sitoutamme avainasiakkaitamme oman tuotekehityksen jatkoksi tai palkkaamme kesätyöläisen ratkomaan eteen tulleita ongelmia, eikö se ole markkinointia? Sidosryhmäviestintä ja rekryviestintä, siitähän noissa on kyse. Ja kaikki mitä viestimme, on markkinointia.
Me suomalaiset olemme huonoja tekemään asioita yhdessä. Emme näe loistavaa yhteistyömahdollisuutta vaikka se koputtaisi meitä otsaan. Sen mitä teemme, teemme yksin vaikka henki menisi.
Miten Helsinki hyödynsi designpääkaupunki statustaan jääkiekon MM-kisojen aikana? Miten kisat näkyivät Helsingin keskustassa? Niin juuri. Yksin tehdään, ettei vaan kaverit hyödy.
Olisiko meillä oppimisen paikka?
Yrittäminen on markkinointia
Janne Gylling
Designer • janne@jannegylling.fi