Suomalaisten perisynti on tehdä asioita puolivillaisesti. Välillä tuntuu että täällä menestytään vahingossa.
Jokainen meistä sai kuullu kesällä Jolla nimisestä yrityksestä joka tekee Meego pohjaista älypuhelinta. Jolla pääsi läpi niin suomalaisissa kuin ulkomaisissa medioissa oikein komeasti, mutta miten Jolla sitten hyödynsi tätä näkyvyyttään?
Kun nyt elokuussa kirjoittaa Googleen Jolla, on tulokset yrityksen kannalta vähintäänkin epäedullisia. Ensinnäkin yrityksen nimi on sellainen että hakukoneet löytävät lähinnä veneitä. Yritys ei ole onnistunut rakentamaan käytännössä minkäänlaista verkkoläsnäoloa tai kääntämään saamaansa näkyvyyttä heimoksi. 2500 tykkääjää Facebookissa on käytännössä nolla. Heidän Twitter tilinsä sisältö on täysin kuollutta eivätkä he ole onnistuneet rakentamaan minkäänlaista dialogia tulevien potentiaalisten käyttäjien kanssa.
Parahin Jolla. Yrityksellä on vain yksi mahdollisuus lanseeraukseen. Ainakin tämän mahdollisuuden te käytitte melko huonosti. Tarkoitukseni ei ole dissata teitä. Olen vain pettynyt siihen tapaan kuinka tässä maassa yritykset eivät tee maaleja vapaista paikoista.
Yle uutisoi: ”Toimitusjohtaja Jussi Hurmolan mukaan Jollan julkisuus ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan tarkan suunnittelun ja työn tulos.” sai minut hymyilemään. Parahin Jussi Hurmola. Mikä osa tästä oli suunniteltua? Se että teette minimalistisen lanseeruaksen kesällä, kun kaikki ovat lomilla eivätkä seuraa uutisia. Vai se että teitte minimalistisen lanseerauksen nyt, kun teillä ei ole vielä mitään kerrottavaa sillä ihmiset eivät jaksa odottaa kavartaalia pidempään jotta siirtäisivät älypuhelinhankintaansa teidän eduksi.
Toivon todella että Jollasta tulee se seuraava Nokia, joka onnistuu menestymään ja rakentaa menestystarinan josta saamme olla ylpeitä vielä pitkään. Nyt olisi siis aika tehdä asioita oikein.