Yritysmuotoilun äärellä – hyödynnä mahdollisuutesi



Suomalaisten perisynti on tehdä asioita puolivillaisesti. Välillä tuntuu että täällä menestytään vahingossa.

Jokainen meistä sai kuullu kesällä Jolla nimisestä yrityksestä joka tekee Meego pohjaista älypuhelinta. Jolla pääsi läpi niin suomalaisissa kuin ulkomaisissa medioissa oikein komeasti, mutta miten Jolla sitten hyödynsi tätä näkyvyyttään?

Kun nyt elokuussa kirjoittaa Googleen Jolla, on tulokset yrityksen kannalta vähintäänkin epäedullisia. Ensinnäkin yrityksen nimi on sellainen että hakukoneet löytävät lähinnä veneitä. Yritys ei ole onnistunut rakentamaan käytännössä minkäänlaista verkkoläsnäoloa tai kääntämään saamaansa näkyvyyttä heimoksi. 2500 tykkääjää Facebookissa on käytännössä nolla. Heidän Twitter tilinsä sisältö on täysin kuollutta eivätkä he ole onnistuneet rakentamaan minkäänlaista dialogia tulevien potentiaalisten käyttäjien kanssa.

Parahin Jolla. Yrityksellä on vain yksi mahdollisuus lanseeraukseen. Ainakin tämän mahdollisuuden te käytitte melko huonosti. Tarkoitukseni ei ole dissata teitä. Olen vain pettynyt siihen tapaan kuinka tässä maassa yritykset eivät tee maaleja vapaista paikoista.

Yle uutisoi: ”Toimitusjohtaja Jussi Hurmolan mukaan Jollan julkisuus ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan tarkan suunnittelun ja työn tulos.” sai minut hymyilemään. Parahin Jussi Hurmola. Mikä osa tästä oli suunniteltua? Se että teette minimalistisen lanseeruaksen kesällä, kun kaikki ovat lomilla eivätkä seuraa uutisia. Vai se että teitte minimalistisen lanseerauksen nyt, kun teillä ei ole vielä mitään kerrottavaa sillä ihmiset eivät jaksa odottaa kavartaalia pidempään jotta siirtäisivät älypuhelinhankintaansa teidän eduksi.

Toivon todella että Jollasta tulee se seuraava Nokia, joka onnistuu menestymään ja rakentaa menestystarinan josta saamme olla ylpeitä vielä pitkään. Nyt olisi siis aika tehdä asioita oikein.

 

 

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia muotoilu palvelumuotoilu some sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä

6 thoughts on “Yritysmuotoilun äärellä – hyödynnä mahdollisuutesi

  1. En ymmärrä, miten pidät Jolla:n twitter läsnäoloa epäonnistuneena. Yli 11000 seuraajaa ja 730 twiittiä noin kuukaudessa.

    Yhteisön rakentamisen osalta olet mielestäni myös väärässä. Maemo/Meego harrastajien foorumilla talk.maemo.org:ssa Jolla ketju on jatkuvasti suosituimpien joukossa ja ketjussa on jo 954 viestiä ja yli 120000 lukukertaa. Tämän lisäksi on jo olemassa fanisivuja kuten jollamobile.se ja followingjolla.blogspot.fi

    Itse käyttäjärjestelmän Open Source puolella, eli mer- ja nemo projektissa on sekä IRC, wiki, että koodikontribuutiot selvästi lisääntyneet julkaisun jälkeen.

    Ajoituksen osalta saatat olla oikeassa, mutta uskoisin että tähän vaikutti Nokia viimeisen irtisanomisaalto. Huomattava määrä tärkeää SW osaamista on vapautumassa ja näistä parhaiden rekrytointi stealth modessa olevaan startuppiin olisi ollut huomattavasti vaikeampaa.

    Muilta osin verkkoläsnäolossa kyllä on puutteita. En itsekkään ymmärrä, että miksei edes placholder-sivustoa ole vielä pystyssä.

  2. Moi Vesa-Matti! Ja kiitos kommentistasi. Perustan kommenttini seuraavaan. Tarkastelen kyseisen brändin verkkoläsnäoloa tässä kohtaa lähinnä hakukoneiden kautta, sillä sitä kautta käynnistyy kuluttajien tiedonhaku kyseistä yritystä kohtaan. Mainitsemasi foorumi ei näytä indexoituvan Googleen millään tavalla, eli siellä käyty keskustelu ei avaudu meille tavallisille kuluttajille asti.

    Siinä olet oikeassa että Twitterissä on reilu määrä tilaajia verrattuna moneen muuhun Meegon ympärillä olevaan toimijaan/organisaatioon.

    Hyvä huomio tuosta ajoitukseen mahdollisesti vaikuttavasta asiasta.

    On hyvä että tämä asia herättä keskustelua sillä se on selkeästi merkki siitä että asian ympärillä on riittävän intohimoisia ihmisiä tekemässä menestyksen eteen töitä.

  3. Itsekin olen ollut pettynyt Jollan lanseeraukseen. Tavalliselle tallaajalle näkyvyys on ollut melko pientä. Alku kesästä olisi ollut loistava aika tulla isosti ulos, kun ainakin Suomessa media jaksoi pari päivää kirjoittaa etusivulla firman olemassa olosta. Sitten ei mitään.

    Tavallaan on siistiä, että firmalle on tässä vaiheessa syntynyt fanisivuja. Mutta mikäli jättää keskustelun ja esilläolon ylläpitämisen noiden vastuulle, tulee ulkoistaneeksi sen suurimman omaisuuden, mitä Jollalla tällä hetkellä on. Siistiä myös on, että erilaisilla asiaan vihkiytyneillä sivustoilla keskustelua riittää, mutta totuus on, ettei loppupeleissä niillä ole merkitystä – muistelen tässä OpenMokoa, jolla oli puutteineenkin ihan hyvä tuote oikeaan aikaan ja paljon hypetystä tietyilä foorumeilla. Loppujen lopuksi sekä tuote että idea floppasi, koska suurten massojen osallistaminen tökki.

  4. Kiitos Marko! Olet täysin asian ytimessä. Matkapuhelinkaupan hyllyssä on jo nyt parikymmentä valmistajaa, joten yhden uuden valmistajan sinne pääsy täältä napapiirin nurkilta vaatii paljon enemmän kuin pari fanisivua.

    Jokainen on varmasti samaa mieltä että nyt ei kaikki mennyt ihan putkeen. Mutta vielä ehtii toimia, kunhan toimii fiksusti.

  5. Hyviä pointteja. Vesa-Matin kommentti edustaa mielestäni tyypillistä suomalaista insinöörimarkkinointiajattelua. ”Kyllä tästä ammattilaiset foorumeilla keskustelee.” Siltä pohjalta ei varmasti montaa puhelinta joulumarkkinoilla myydä.

  6. Moi Teemu! Juuri niin. Jos aiotaan tehdä jotain kansainvälisesti merkittävää, sitä ei kannata tehdä kellareissa, ainakaan kovinkaan pitkään.

    Koska nämä insinöörit oppivat? Osaisiko joku vastata?

Comments are closed.