Digistrategia on väärä sana



Hakukoneet muuttavat omia tapojaan indexoida ja nostaa tuloksia useamman kerran vuodessa. Olen kuullut että vuonna 2011 Google muutti algoritmejään yli 200 kertaa. Eli jos kuvittelit löytäneesi jonkin tavan huijata hakukoneita, ilosi jäi todennäköisesti lyhyeksi.

Muistan vielä hyvin 2000-luvun alusta, kun verkkosivuille kirjoiteltiin avainsanoja valkoisella tekstillä, valkoiselle pohjalle. Hyi että. Ei tykännyt Google, vaan rankaisi verkkopalveluita tuollaisesta. Joutuminen Googlen hampaisiin, voi tarkoittaa koko verkkonäkyvyytesi pyyhkimistä. Mitä se tarkoittaisi sinun liiketoiminnallesi?

On olemassa yksi varma tapa löytyä hakukoneista

Luo verkkopalveluusi sisältöä. Paljon sisältöä. Ristiinlinkitä sitä niin paljon kuin pystyt. Linkitä kaikki sisältö toisiinsa eri tavoilla. Ota omasta sisällöstäsi kaikki irti ja jaa sitä ympäri verkkoa. Jos joku kysyy jotakin jostakin asiasta, on parempi kirjoittaa vastaus omalle sivustolleen ja linkittää vastaus kysymykseen. Eli ohjaa kaikki mahdollinen liikenne sinun verkkopalveluusi.

Sanoiko joku että se on helppoa?

Ehkä. Tavallaan se onkin. Mutta se vaatii työtä. Se vaatii työtä sinulta ja organisaatioltasi. Sisältö on kuningas, tieto on valtaa ja verkosto on elinehtosi. Kerää hyvää tietoa omaan domainiisi niin paljon kuin mahdollista. Jos asiakkaasi heittää kysymyksen facebookissa sinulle, vastaa siihenkin omassa domainissasi ja laita vastaukseksi linkki. Ohjaa, ohjaa, ohjaa. Silloin vastaukset löytyvät sinulta, eikä kolmansilta osapuolilta.

Ahdistaako?

Tuntuuko tulevaisuus ahdistavalta? Tämä kaikki on jo nykyhetkeä ja osin menneisyyttä. Sisällöntuotanto olisi jo pitänyt aloittaa..

Tekemistä varmasti riittää vielä paljon. Tarvitsetko apua digistrategian kanssa, tai oikeastaan digitalisoitumisen kanssa? Strategiassa digitalisoituminen on vain yksi asia. Ei tule olla erillistä digistrategiaa. Kirjoitan siitä siksi digistrategia nimellä, sillä sen hakusanan kautta sivuilleni tullaan eniten. Se selkeästi kiinnostaa ihmisiä.

Vihdoin asiaan

Onko siis digitalisoituminen ymmärretty kaikkiaan väärin? Digistrategiaa ei tehdä viestintätoimiston kanssa sillä se ei ole viestinnällinen asia.

Digitalisoituminen on liiketoimintojen ja markkinoinnin, sekä johdon asia. Yhdessä.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältöstrategia verkkoläsnäolo Viestintä

One thought on “Digistrategia on väärä sana

  1. Hyvää asiaa, ja erityisesti olen samaa mieltä viimeisen lauseen osalta. Digitalisoituminen on liiketoiminnan murros joka pitää huomoiida yrityksen strategiassa – irrallinen digistrategia toimii yhtä hyvin kuin liiketoiminnasta irrallinen verkkosivu.

    Verkossa pitää kehittää tavoitteellista liiketoimintaa, strategisten tavoitteden pitää olla määritelty niin että verkkoliiketoimintaa voidaan kehittää niiden mukaisesti.

    http://blogit.solita.fi/liiketoimintaverkossa/kulttuuri-soi-verkkopalvelusi-tavoitteet/

Comments are closed.