Sain ensimmäiset silmälasini kun olin ala-asteen toisella luokalla. Sen jälkeen olen tainnut hommata n. kahdetkymmenet lasit. Laskin tässä eräänä päivänä, että lasien keskimääräinen hinta on ollut per ostokerta n. 300 euroa, sillä kuten moni tietää, ne televisiosta tutut tarjoukset koskevat aina sellaisia linssejä joissa ei ole korjattu hajataittoa jne. Ja kun näkö on huonontunut vuosi vuodelta, on pitää linssejä ohentaa yms. Näistä siis kertyy aina jokaisella ostokerralla sellainen kokonaisuus, että “satasen lasit” ovat ainakin itselläni haave vain.
Jäin miettimään tätä kuudentuhannen euron investointiani. Olen tainnut ostaa lasit aina ihan randomilla eri paikoista, sillä silmälasiliikkeet ja optikot eivät ole edelleenkään pystyneet rakentamaan järkevään kanta-asiakas tarjontaa, ainakaan minulle. Ja kun tarjoushinnat aika harvoin vaikuttavat loppusumaan, ei ole tarvinnut edes juosta niiden perässä, vaan on hintalappu on ollut käytännössä sama paikasta riippumatta.
Jäin hiljaisuuteen ajatukseni kanssa – mitä eroa on silmälasiliikkeissä? Ovatko ne kaikki täysin samasta muotista veistettyjä? Mitä lisäarvoa minulle syntyisi jos keskittäisi ostokseni johonkin tiettyyn liikkeeseen? Miksei kukaan ole koskaan ollut minuun yhteydessä kahden vuoden kuluttua ostosta ja kysellyt että olisi jo aika tulla vaikka näöntarkastukseen tai vähintään oikomaan sankoja, kun kuitenkin sohvalle nukahtaessa ne tuppaavat hieman kääntyilemään. Minussa ei herätä minkäänlaista tunnetta yksikään otikkoliike. Ne kaikki huutavat televisiossa edullisia hintoja. Aina vain niitä edullisia hintoja.
Muistatko nähneesi yhtään mainosta jossa ei olisi ollut lasit -50%?
Tuote on kaikilla periaatteessa sama. Samojen valmistajien merkkejä löytyy oikeastaan kaikkien hyllystä. Palvelun tasossa ei ole suurta vaihtelua ja hinnoittelukin tuntuu kulkevan melko samalla tasolla. Mikä teidät erottaa toisistamme? Voisiko joku kertoa minulle, että mitä eroa on Silmäaseman ja Specsaversin kokonaisuudessa? Miksi valitsen niistä toisen, vai oliko Nissen nyt hyvä vai ei?
Kun tuote on käytännössä sama, pitäisi erottua muilla asioilla.
Jos optikot olisivat autoja, ne olisivat kaikki se halpa Dacia Duster. Koirat haukkuu – Dacia kulkee. Mutta miksei meistä jokainen aja Dacialla? Se on halpa ja siinä on pitkä takuu. Miksi ihmiset kaipaavat jotain muutakin kuin halpaa hintaa? Niin, olisin varmasti valmis tässä omassa tilanteessani maksamaan jopa enemmän, jos joku erottuisi massasta. Olisi hienoa tuntea ylpeyttä asiakkuudestani.
Miksei minulla ole jotain henkilökohtaista palveluneuvojaa, joka auttaisi minua tässä tilanteessa? Jos käyt katsomassa mitä tahansa liikettä kesken päivän, huomaat etteivät ne myyjät siellä työkuorman alle vajoa. Heillä olisi pitkin päivää oikein hyvää aikaa tehdä lisämyyntiä, vaikka sitten minulle. Ja miksei myös sinulle.
Jos myyt työksesi silmälaseja, ota yhteyttä. Tällä olisi asiakas.