Emme uskalla tuotteistaa – pähkinät hyllyllä!



Pahoittelut huutomerkistä. Ei niitä pitäisi laittaa otsikoihin. Halusin kuitenkin hetkellisesti korostaa asian tärkeyttä. Olen huolissani, siksi huudan.

Me suomalaiset olemme turhan vaatimattomia, laiskoja ja tyhmiä. No niin, nyt sekin on sanottu. Miksi sitten väitän sellaista?

Olemme niin arkoja tuotteistamaan, että menetämme mahdollisuuksia ja häviämme markkinaosuuksia

Olemme ujoja ja arkoja. Välitämme siitä mitä mieltä muut ovat meistä. Sen takia verhoudumme tänne pohjolaan ja olemme ihan hiljaa. Ettei vaan kukaan kuule tai näe.

Kirjoitin aikaisemin kuinka heikosti Suomi tuotteisti jääkiekon MM-kisat. Kisojen ollessa kuumimmillaan, niiden olemassaoloa ei huomannut seisoessaan keskellä Helsingin keskustaa. Siinä todellista kisakaupunkia. Ei voi ehkä verrata, mutta olympialaiset huomasi ja tunsi jo keväällä Lontoossa käydessäni. Me olemme hiljaa ja oletamme että kyllä kaikki tietää. Kukaan ei tiedä.

Laske kuinka monta ravintolaa tiedät jotka myyvät ravintolan logolla painettuja tuotteita? Paitoja, hattuja, pipoja, kaulahuiveja, sateenvarjoja.. Montako laskit? Saitko yli kymmenen kasaan? Yli viisi?

Voisimme luoda kulttuuria ja elämäntapoja brändimme ympärille. Hyödyntää asiakaskuntaamme ja sitouttaa heitä aivan uusilla tavoilla. No joo, ei yksi t-paita kesää tee. Mutta rakentaa se täysin erilaisen kontaktipinnan sinun ja asiakkaan välille. Kuinka monta Hard Rock Cafe t-paitaa olet nähnyt?

Mietitään asiaa hetki hieman laajemmin.

Miksi ulkomaiset brändit ovat niin onnistuneita? He eivät myy vain tuotetta, vaan he myyvät kokonaista elämäntapaa. Kannat, pidät ja edustat sitä mitä Burberry on. Et osta vain tuotetta, vaan kokonaisen tavan elää ja ajatella.

Miksei me tehdä niin? Miksi emme anna asiakkaalle mahdollisuutta sitoutua meihin. Olla osa meidän arvoja ja ajatuksia.

Nyt lähti lentoon.

Voisiko ”Punnitse ja säästä”, yritys jolla on selkeästi ekologinen ajatustapa ja valveutunut asiakaskunta, rakentaa isomman yhteisön. Asiakaskunnan joka toimisi yhdessä, tekisi ekologisia hankintoja yhdessä ja rakentaisi oman ekosysteeminsä kaupan avulla. Nyt liiketoiminta keskittyy omatoimiseen pähkinöiden punnitsemiseen. Olisiko mahdollisuuksia johonkin suurempaan? Rakentaa jotain isompaa kuin Vihreä puolue? Vaikuttaa asioihin ja yhteiskuntaan niin että yrityksen arvot ja periaatteet kaikuisivat eduskunnassa? Ei mahdotonta.

Mikä meitä estää rakentamasta jotain suurempaa? Liiketoiminnat tarvitsevat ravistelua. Herättelyä. Tähtää korkeammalle ja tee mahdoton.

Janne Gylling


Avainsanat: luovuus Markkinointi muotoilu muutos palvelumuotoilu Tarina verkkokauppa verkkoläsnäolo Viestintä