Kilpailu aikaa vastaan



Tietotyöläisen arki on melko hektistä. On työmatkoja ja kymmeniä tapaamisia kalenterissa joka viikko. Aika monena perjantaina voi vain miettiä että mihin kulunut viikko taas hävisi. Jo pelkän arjen pyörittäminen niin töissä kuin vapaalla vie huomattavan paljon aikaa.

Taistelemme omasta ajastamme. Samalla kuin yritykset taistelevat meidän ajasta.

Brändit haluavat että vietämme aikaa heidän vaikutuksen alaisena. Tähän päivään mennessä yli kolmekymmentä miljoonaa katsojaa on ollut Volvon ”Van Damme” -videolle alttiina. Voin vain kuvitella että montako katsojaa se kerää vielä loppuvuoden aikana.

Meillä on niin vähän aikaa sisällölle, että sisältöjen on muututtava.

Olen katsonut klassikko elokuvan Hyvät, pahat ja rumat aika monta kertaa. Elokuva kestää 171 minuttia. Tuollaista lähes kolmen tunnin hetkeä ei ole löytynyt enää pitkään aikaan. Arkena se on täysi mahdottomuus, ja viikonloppuisinkin pitäisi tapahtua aika iso ihme että olisi kolme tuntia ylimääräistä aikaa viettää elokuvan parissa. Tuo vuonna 1966 kuvattu western-klassikko kärsii siis siitä, että se on täysin väärän muotoinen nykyiseen kulutuskäyttäytymiseemme.

Meidän on siis pystyttävä tuottamaan sellaista sisältöä jonka kuluttaminen on luontevaa nykyaikana. Uskon, että esimerkiksi elokuvien kesto tulee jatkossa lyhynemään entisestään.

Kohtalaisen tuore elokuva Thor: The Dark World kestää 112 minuttia. Ja elokuva Last Vegas kestää vain 105 minuttia. Ihmiset eivät pysty viettämään elokuvateatterissa tai iPadin äärellä yli kahta tuntia.

 

Kuinka paljon kuvittelet että asiakkaallasi on aikaa viettää haluamasi sisällön parissa?

Janne Gylling


Avainsanat: digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muotoilu muutos Sisältö Sisältöstrategia Tarina Viestintä