Maailman suurin muutos



Olen istunut tällä viikolla useamman eri toimialalla toimivan yrityksen kanssa ja ehkä kaikista suurinpana asia pöydällä on keikkunut muutos.

Jokainen toimiala on havainnut että yhteiskunnassa ja sen rakenteissa, sekä liiketoiminnassa ja liiketoimintamalleissa on tapahtumassa suuria muutoksia joihin tulee varautua. Osa pystyy ennakoimaan jo kaukaa, että mihin suuntaan oma toimiala on kehittymässä. Mutta monilta osin ennustaminen on vaikeaa. Varsinkin jos mietitään sellaisia toimialoja jotka digitalisoituvat vauhdilla. Kuka pystyi näkemään ja ennustamaan vaikka sen vauhdin jolla koko maailma siirtyi Facebookkiin? Jokainen suuri asia joka tapahtuu ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa, on vaikea ennustaa.

On kuitenkin hienoa nähdä että todella moni yritys on hereillä. Aika harva toimija ilmoittaa omassa vuosikertomuksessaan tai strategiassaan sellaisia suunnitelmia joiden vuotaminen julkisuuteen ennen julkaisua olisi haitallista.

Tälläkin hetkellä suomalaisissa neukkareissa käydään keskusteluja joissa suunnitellaan asioita seuraavan kahden vuoden päähän. Ei niistä huudella sosiaalisessa mediassa eikä niistä tehdä lehdistötiedotteita. Liiketoiminnalliset kehityshankkeet ja suunnitelmat tuodaan julki silloin kun on niiden aika.

Yritysten on vaikea lähteä kommentoimaan heidän omaan liiketoimintamalliin liittyviä kritiikkejä, kun vastaamalla kysymyksiin he joutuisivat paljastamaan oman tulevaisuuden suunnitelmansa.

Aina esimerkkinä käytetty Apple on hyvä esimerkki yrityksestä joka ei kerro mitään etukäteen. Jos se nyt myöntäisi että heiltä on tulossa iWatch, se paljastaisi liian paljon ja menettäisi kilpailuetua markkinassa.

Muutos on lähtökohtaisesti aina hyvästä. Se pakottaa katsomaan kriittisesti peiliin ja sen avulla saadaan tehostettua omaa tekemistä. Jos jokin asia on tehty viimeiset kymmenen vuotta samalla tavalla, se ei voi enää olla järkevin tapa hoitaa asia. Tuotannot, valmistusmenetelmät, logistiikka sekä tilaus- ja toimitusprosessit muuttuvat. Asiakkaat muuttuvat ja talous muuttuu. Globaalit markkinat aiheuttavat sen, että muutosnopeus ja reagointinopeus on vain murto-osa siitä mitä se oli 80-luvulla tai edes 90-luvulla.

Teknologia avaa täysin uusia mahdollisuuksia. Datan kerääminen ja käsittely helpottuu jolloin suurienkin tietovarastojen hallinta yksinkertaistuu. Kaiken minkä voi automatisoida, tullaan automatisoimaan heti kun se on mahdollista.

Loistava viikko, hyvä fiilis.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Sisältöstrategia tavoitteet Viestintä