Mitä asiakas haluaa vs. tarvitsee



Otsikkoon kiteytyy ehkä se yksi suurimmista epäkohdista joka toistuu ihan jokaisella toimialalla. Asiakkaalla on ajatus siitä mitä hän haluaa, mutta ammattilainen näkee heti että asiakas tarvitsee oikeasti jotain ihan muuta.

Se vaatii oikeasti pokkaa tarjota jotain muuta kuin mitä on pyydetty.

On otettu kuonoon pariin otteeseen tarjoamalla sitä asiakkaalle parasta ratkaisua. Sen jälkeen kuljetaan aina vartti surkeana, kuitenkin tietäen että ratkaisumme olisi ollut se oikea.

Kuitenkin välillä on hyvä pysähtyä ja listata, että mitkä ovat ne asiat joiden takia ehdotustasi ei ostettu. Pysähdy hetkeksi ja kirjaa ne ylös paperin vasempaan reunaan. Listaa sitten oikeaan reunaan ne asiat joiden avulla voisit kääntää vasemman reunan asiat eduksesi. Revi paperi kahtia ja tuhoa vasen palanen. Pidä oikean reunan asiat aina esillä kun teen tarjousta.

Ei ole väärin ehdottaa jotakin muuta kuin mitä pyydetään, mutta on väärin tai ainakin tyhmää, olla oppimatta miten voisit saada ehdotuksesi läpi seuraavalla kerralla.

Janne Gylling


Avainsanat: Ensivaikutelma Esitys Markkinointi Sisältö tavoitteet Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä