Organisaation omenapora



Edessä on uusi vuosi ja uudet tavoitteet. Tammikuu alkaa monessa yrityksessä nollasta, jolloin vuoden tavoitteet on päivitetty ja tavoitteiden täyttyminen on vain haikea ajatus myyntimiehen mielessä.

Mistä siis löydetään ne menestyksen siemenet joiden avulla kasvu mahdollistetaan? Jokainen yritys on hedelmällinen maaperä kaivaa uudenlaista tietoa ja osaamista. Asiakaskohtaamiset, palaverit ja uudet rekrytoinnit kasvattavat ymmärrystä ja lisäävät talosta löytyvät tiedon määrää.

Miten siis tuo kaikki tieto saada käyttöön? Vastauksena on vertauskuvallinen omenapora. Kun yhdenlaista totuutta ei ole olemassakaan, on jokaisen organisaation sitten itse löydettävä, tai apua käyttäen tunnistettava ne kohdat josta kairata läpi.

1. Porataan läpi koko organisaation

Jotta organisaatiomassasta saadaan riittävä läpileikkaus ja varmistetaan kokonaisuuden ymmärtäminen, on leikattava hierarkian läpi ihan ylhäältä alas asti. Silloin jokainen taso, asiakaskohtaamisien, projektien, käytäntöjen ja toimintamallien kautta tulee läpivalaistua.

Yksi helppo tapa on kulkea asiakkaan polkua ja havainnoida sitä kautta jokainen kohtaaminen. Käydä ne yksitellen läpi ja kirjata ylös jokainen puute, kehityskohde ja uusi idea.

2. Yksi vastaa poran veivaamisesta

Näissä harjoituksissa, on tärkeää että yrityksestä löytyy yksi jolla on päävastuu koko prosessista. Vaikka tarkoitus onkin huomioida kaikki, silti etenemiseen ja läpivientiin liittyvissä asioissa tulee olla yksi diktaattori joka pitää huolen siitä että aikataulu pitää, toimintavat säilyvät ja tavoitteet tulee täytettyä.

3. Pora ei kosketa kaikkia

Edelleen, vaikka asia koskee koko yritystä, se ei välttämättä osu ihan jokaisen työpöydälle tai trukin nurkkaan. Varsinkin isoimmissa organisaatioissa, varsinainen otanta voi jäädä kaikesta huolimatta alle 10%. Siitä ei kannata olla sinänsä huolissaan, vaan ennemminkin varmistaa että jokaiselle mahdollistetaan omien ajatustensa esille tuominen. Se onnistuu helpoiten avoimilla keskustelutilaisuuksilla isommissa ryhmissä, tai vaikka nimettömillä palautteilla kahvihuoneen postilaatikkoon.

4. Varmistetaan että siemenet saadaan talteen

Asioiden kerääminen on jo itsessään hyväksi. Se tuottaa keskustelua, ajattelua ja haastamista. Silti kannattaa muistaa, että on turha kyntää peltoa auki ellei tavoitteena ole saada satoa. Asioiden, keskusteluiden ja lopputulosten riittävä dokumentointi ja kyseisen dokumentaation jakaminen koko organisaation käyttöön ja sitä kautta arkeen mahdollistaa muutoksen.

Valitse listalta tärkeimmät kohdat, vastuuta niiden jalkauttaminen yksittäisille ihmisille. Jaa vastuuta, levitä osallistujakuntaa ja sitouta asioiden eteenpäinviemiseen ihmisiä eri organisaatiotasoilta.

5. Tehdään siitä vuosittainen käytäntö

Jonkinlainen poraus pitäisi tehdä vähintää kerran vuodessa. Käytäntönä se mahdollistaa ja kannustaa oman työn ja työyhteisön kehittämiseen. Pikkuhiljaa päästään siihen ettei yrityksen kuori ole erilainen kuin sisus, sillä jokainen meistä tietää kuinka happamalta voi suussa maistua jos ulkokuori pettää.

Tätä kautta saadaan enemmän avoimuutta, enemmän vastuunkantoa omasta tekemisestä ja yhteisten asioiden kehittämiseen uutta pontta.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digitalisoituminen Ensivaikutelma Ideointi käyttökokemus luovuus muutos Sisältö tavoitteet Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä