Rakenna kerran – kehitä ikuisesti


Kannatan ekologisia päätöksiä myös verkkopalveluiden rakentamisessa. Hyvin ja huolella valittu kumppani, yhdessä toimivan ja joustavan teknisen alustan kanssa ovat sellainen parivaljakko josta saa iloa pitkäksi aikaa.

On ollut hauska nähdä kuinka tässä maassa on vielä isoillakin yrityksillä ns. purkkavirityksiä, kun puhutaan kuitenkin liiketoimintakriittisistä verkkopalveluista. On haluttu säästää, on ajateltu että open source -ratkaisut ovat edullinen vaihtoehto. Pieni kuukausimaksu ei tarkoita pientä ylläpitomaksua.

Pitäisi uskaltaa, tai osata, katsoa hieman pidemmälle.

Meillä on ollut onni päästä rakentamaan tänäkin syksynä useampaa merkittävää suomalaista verkkopalvelua. Asiakkaat alkavat selkeästi nähdä, että riittävän ison, muttei liian suuren, toimijan kanssa homma pelaa. Pystymme suunnittelemaan ja toteuttamaan kaiken sen mikä verkossa on mahdollista, ja olemme luomassa täysin uusia mahdollisuuksia uudenlaiseen liiketoimintaan.

Markkinassa on edelleen selkeästi nähtävissä, että pienet eivät pärjää, elleivät he keskity selkeästi johonkin. Kahdenkymmenen ihmisen, saati sitten kymmenen, toimisto ei vain pysty toteuttamaan, ylläpitämään ja kehittämään sellaisia verkkopalveluita joita vuonna 2012 tulisi rakentaa.

Ja verkkopalvelun uudistaminen ei ole koskaan projekti, vaan prosessi.

Kirjoitan siitä lisää tämän viikon aikana.



Janne Gylling
tiistai 4 syyskuun, 2012


tagit
käyttökokemus muotoilu Sisältö verkkoläsnäolo verkkopalvelu Viestintä