Responsive is responsible – responsiivinen suunnittelu


Julkisen sektorin palveluita käytetään mobiilisti enemmän kuin mitään muita verkkopalveluita.

Onko se lääkäriasema auki, meneekö kirjasto koska kiinni, miten Kelan tuet haetaan.. Lista on pitkä ja monesti tiedon saaminen mobiililaitteella on käyttökokemukseltaan vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

En ota kantaa junalipun ostamiseen kännykällä, sillä sitä on niin helppo kommentoida

Nettiä selataan jo nyt enemmän mobiililaitteilla kuin tavallisilla tietokoneilla.

Olisiko jo aika suunnitella mobile first ajattelun mukaan?

Käyttökokemus ratkaisee palvelun jatkokäytön. Huono kokemus ja heikko käytettävyys turmelevat miljoona investointien käyttööon ottoja. Ei kansalaiset siirry sähköiseen asiointiin kuin pakosta, jos palvelun käyttö takkuaa.



Janne Gylling
torstai 28 kesäkuun, 2012


tagit
digitalisoituminen käyttökokemus palvelumuotoilu