Rohkeus epäonnistua



Kirjoittelin aikaisemmin vähän samasta aiheesta – http://www.jannegylling.fi/mihin-suuntaan-olet-matkalla/

Aihe kuitenkin tuntui niin mielenkiintoiselta, että ajattelin kirjoittaa siitä lisää. Tämä on se syy miksi pidän bloggaamisesta. Voi kirjoittaa kolme kertaa päivässä jos sitä tuntuu. Tai jos junassa on tylsää, kun puhelimesta loppuu akku.

Rohkeus hypätä mahalleen

Katselin televisiosta Splash -ohjelmaa, jossa on myös herra Veeti Kallio (@veetikallio). Ohjelman konsepti sopisi täydellisesti seuraavan Diilin kantavaksi teemaksi. Ihmiset ylittävät itsensä, hyppäämällä täysin tuntemattomaan. Korkealta ja kovaa.

Harjoituksien jälkeen voi olla vähän kylki mustelmilla. On oltu varmasti epämukavuusalueella, ja ylitetty itsensä monta kertaa.

Juuri tuollaista heittäytymistä olen odottanut Diili osallistujilta. Vuodesta toiseen, kyseisessä ohjelmassa haetaan ilmapalloja autoliikkeiden ovella ja järjestetään golf-tapahtuma jollekin yhteistyökumppanille. Voisiko olla yhtään mielenkiinnottomampaa? Tuskin voisi.

Miksei suomalainen yrittäjä voi harjoitella epäonnistumista? Jos media-alan yritys vähän harjoittelee somessa olemista twiitillä jossa vertaillaan YLE:n sarjahankintoja keskoskaappeihin, heidät teilataan seisaalleen. Sosiaalinen media on täynnä lahtaajia, jotka vain odottavat pienintäkin virhettä.

Jos ei koskaan epäonnistu – ei pysty arvostamaan onnistumista.

Miten saisimme Suomeen ilmapiirin jossa sallitaan epäonnistuminen? Uskon, että suvaitsemalla toisten virheet, voimme rakentaa innovatiivisempia lopputuloksia.

Jotenkin toivoisin että vaikkapa Saku Tuominen (@sakuidealist) saisi synnytetyä tuon ilmapiirin lähtölaukauksen. Siinä herra Tuomiselle haastetta. Oy Anna Mun Epäonnistua Ab.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma Markkinointi palvelumuotoilu sosiaalinen media tavoitteet