Aika harva alle 30-vuotias tietää Applen historiaa.

Sanottuna se on totta


Yritys ei ole sitä mitä se tekee, vaan sitä mitä asiakkaat tietävät sen tekevän.

Ajatus lähti aika perinteisestä huomiosta. Puhuttiin työpaikalla Applesta ja siitä onko Applen tuotteet ylihinnoiteltuja. Kun keskustelussa oli mukana niin PC kuin Mac käyttäjiä, oli jännä huomata että lopulta aika harva alle 30-vuotias tietää Applen historiaa, tai on nähnyt legendaarisia Applen TV-mainoksia.

 

Applen “Think Different” ei näy juurikaan nykynuorisolle. Apple näyttäytyy kalliina iPhone -puhelimena, joka täytyy saada. Tarina Applen takana ja sen historia eivät merkitse heille mitään. Jos katsot viimeisen kolmen vuoden Keynotet, huomaat aika äkkiä että Apple nostaa esille lähinnä laitteen fyysistä kokoa, suorituskykyä ja valmistusmateriaaleja. Jos menet Applen sivuille katsomaan mitä he kertovat uudesta iPhonesta, ajaudut lähinnä teknologiasuohon jossa puhutaan pikseleistä, gigoista ja suorituskyvystä. Ei sanaakaan siitä miten Apple ajattelee eri tavalla ja luo uusia teknologisia mahdollisuuksia.

Tässä kohtaa on mainittava, että olen kuitenkin itse vankka Apple-kirkon kannattaja, joten sen suhteen uskallan sanoa myös kritiikkiä Applea kohtaan. Ei siellä kaikki ole niin täydellistä.

Apple lifestyle brändi ei siis rakennu Applen toimeista, vaan sen ympärillä olevan ekosysteemin toimesta. Luovan alan yrittäjät ja yritykset hyödyntävät yrityksen maksukykyistä asiakaskuntaa luoden heille mitä erilaisempia lisälaitteita ostettavaksi. Kaikki tietävät että iPhone ja MacBook ovat kalliita. Applen laitteiden käyttäminen on enemmänkin statement sille että rahaa löytyy.

Jos vielä ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa Applen koneiden käyttäminen oli lähinnä merkki siitä että työskenteli mainostoimistossa eikä tietokonepelien pelaaminen kiinnostanut, on se tällä hetkellä jotain aivan muuta.

We do the right thing, even when it’s not easy.
– Tim Cook

Oletko koskaan lukenut mitä Apple kirjoittaa muilla kuin tuotesivuillaan? Vaikka täällä. Apple tekee paljon hyviä asioita ja tekoja oikeiden asioiden puolesta, mutta edelleen harva alle 30-vuotias tietää niistä. Apple tekee kalliita kännyköitä. Piste.

Jos yritys ei ole sitä mitä se tekee, vaan sitä mitä sen asiakkaat tietävät sen tekevän, on Applella vielä paljon matkaa edessä. Megahertsit, megapikselit ja gigatavut eivät viesti tarinaa, olemassa olon tarkoitusta eikä yrityksen corea. Silti Applea käytetään tuhansissa seminaareissa esimerkkinä ja sen ympärillä on kulttimaista palvontaa.

Jos Jobs -elokuva ei kiinnosta ja pelaat kotona PC:llä, et suurella todennäköisyydellä tiedä pätkääkään kyseisen yrityksen historiasta ja tarinasta. Tai jos ostit iPhonen siksi että kaikilla muillakin on sellainen koulussa, et ole varmaan ikinä nähnyt yllä olevia mainoksia.

Apple tekee monta asiaa hienosti ja taitavasti. Mutta uudet sukupolvet näkevät sen täysin eri tavalla kuin me vanhat kalkkikset. Koskahan tähän tulee muutos? Milloin Apple aidosti palauttaa takaisin alkuperäisen tarinan ja mission sillä tavalla, että jokainen i-laitetta käyttävä ymmärtää ja muistaa sen?



Janne Gylling
torstai kesäkuu 17, 2021
Kirjoitettu: kotona

tagit
apple brändi Markkinointi palvelumuotoilu