Tässä kohtaa vuotta on hyvä antaa vinkkejä sisällöntuottajille ja kaikille sisällöntuotannon kanssa työskenteleville. Tässä siis TOP5 asiaa joiden avulla on hyvä aloittaa seuraavan vuoden sisältösuunnitelmat.
1. Luo houkuttelevaa sisältöä
Rima on tällä hetkellä melko korkealla. Sisältömarkkinointi ja sisällöntuotanto on aloitettu jo useammassa yrityksessä, joten massasta on pystyttävä erottumaan. Kuvat ja videot lisäävät merkitystään ainakin sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa. Selkeänä trendinä näkee, että yksi hyvä kuva korvaa pitkät tekstit. Kuluttajilla ei ole arjessa aikaa ja halua keskittyä lukemaan. Siksi tämänkin jutun iso osa lukijoista tulee LinkedInin kautta. Ne jotka tulee Twitteristä, kokevat tekstin liian pitkänä.
Jos taas teet pidemmän jutun, pyri rakentamaan tarina joka kantaa. Esimerkkinä Skype.
2. Tee hyödyllistä sisältöä
Älä kuluta toisten arvokasta aikaa. Sisältö jota tuotat, tulisi olla lukijalleen hyödyllistä. Tarjoa vinkkejä, mielipiteitä tai vaikka väitteitä joilla herättelet lukijaa. Välillä on myös hyvä vain viihdyttää.
Loistavasta sisällöstä hyvänä esimerkkinä Williams Sonoma ja heidän bloginsa.
3. Aloita media
Tästä on puhuttu jo pitkään. Jokainen yritys on omalla tavallaan media, joka viestii päivittäin siitä mitä heillä tapahtuu. Jokainen yksilö yrityksen sisällä on ihmisenä mielenkiintoisempi kuin suurin osa yrityksistä. Jokaisella meillä on joka päivä jotain kerrottavaa.
Hienona esimerkkinä verkossa on Twitter-tili YITlaiset. Aitoja ihmisiä, aidoissa tilanteissa. Kumpi kertoo yrityksen hengestä paremmin? HR vastaavan teksti, vai työntekijöiden aito arki?
4. Kohdenna sisältöäsi
Sama viesti kaikille ei vaan aina toimi. Sen takia on hyvä kohdentaa viestiä eri segmenteille. Yhtenä esimerkkinä Evergage mahdollistaa reaaliaikaisen kohdentamisen. Hienoa dynaamista sisällön hyödyntämistä.
Olen siitä kirjoittanut aikaisemminkin, mutta me kuvittelemme olevamme yksilöllisempiä kuin oikeasti olemme. Kaikki asiakkaasi mahtuvat maksimissaan kymmeneen laatikkoon.
5. Joukkoista sisällöt
Jos laitat sunnuntain lehteen ilmoituksen vastasyntyneestä lapsestasi tai julkaisette hääkuvan samaisessa lehdessä, odotat tuota lehteä huomattavasti enemmän kuin normaalia sunnuntaipainosta.
Omassa verkkopresenssissä kannattaa pyrkiä yhdistämään omat ja asiakkaidesi sisällöt.
“Content is fire. Social media is gasoline.”
– Jay Baer
Lopuksi
Tekemällä oppii. Aina kannattaa ennemmin vaikka vähän epäonnistua ja oppia siitä, kuin olla tekemättä mitään.