Tuota stereovaikutus – sisältö vaikuttaa



Verkossa on paljon artikkeleita jotka ovat täyttä timanttia. Kirjoittajan koko kokemus on saatu kirjoitettua ylös yhdestä asiasta. Se on täydellinen. Asia avaa kokonaisuudessaan selkeästi kaiken tietystä asiasta. Jokainen lukija ymmärtää että kyseessä on asiantuntija. Todellinen tunteiden tulkki joka kiteyttää laajan asiakokonaisuuden yhteen.

Tosi hienoa. Mutta verkko ei toimi niin.

Jos haluat löytyä, linkittyä ja erottua, on sinun tuotettava enemmän sisältöä. Älä laita kaikki munia yhteen koriin, äläkä kirjoita kaikkea asiantuntemustasi yhteen artikkeliin. Sisällön määrä kasvattaa löydettävyyttä. Niin hyvin hakukoneoptimoitua sisältöä, joka olisi vielä samalla myös luettavaa, ei ole olemassa että yksittäinen artikkeli pärjäisi kymmenelle.

Jos siis haluat olla ykkönen, tuota enemmän sisältöä. Mistään asiasta ei voi kirjoittaa hyvää tekstiä niin että se sopisi jokaiselle mahdolliselle kohderyhmälle sellaisenaan. Jos haluat että asia menee perille, on kohderyhmäkohtaisia viestejä rakennettava useampi.

Ethän lähetä uutiskirjettäsi samanlaisena jokaiselle? Ethän? Voi ei.. Vähän sitä pelkäsinkin. Liian usein unohdetaan sähköisen maailman mahdollisuudet. Personoitu sisältö vaikuttaa paremmin. Piste.

Tuota siis strereovaikutus sisällölläsi. Samaa viestiä hieman muunneltuna eri kanaviin. Osa asiakkaistasi vaan elää täysin eri taajuudella. Stereovaikutus vaikuttaa enemmän kun se ei tunnu niin monotoniselta.


Muistatteko kun joskus tehtiin multimediaesityksiä? Sellaisia jotka sitten poltettiin cd-levylle. Siinäpä vasta oiva esimerkki sisällöstä jota ei voinut personoida millään tavalla. Tekeekö joku vielä sellaisia? Jos tekee, niin millä te elätte? Maailma on muuttunut niin paljon jo viimeisen kahden vuoden aikana. Nykynuoret eivät tunnista c-kasettia ja heidän lapsensa eivät tule koskaan näkemään cd-levyä muualla kuin museossa.

Janne Gylling


Avainsanat: Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältöstrategia