Liiketoiminnassa on määriteltävä strategia jonka mukaan yritys toimii. Ohessa muutama yleisesti käytetty tapa jotka ovat varmasti tuttuja monelle. Mutta toimiiko nämä perinteiset tavat kuitenkaan?
Kopioi – tee kuten kaikki muutkin tekevät
Kopioimalla sitä mitä kilpailijasi tekevät, et tule saavuttamaan koskaan riittävää kilpailuetua. Tasavertaiset tuotteet tai palvelut voivat hetkellisesti kasvattaa myyntiä, mutta eivät rakenna sivun brändin arvoa kuluttajien silmissä. Seuraa mitä muut tekevät, mutta ole originaali.
Luo uutta – keksi täysin uusia asioita
Yritykset pyrkivät tuomaan markkinoille täysin uusia asioita. Uusien tuotteiden tai palveluiden omaksuminen ottaa aikaa ja vaatii panostuksia. Uutuuden viehätys ei kanna pitkälle. Uusilla tuotteilla voi saada hetkellisen huomion, mutta yksinkertaisempaa on tarjota jo markkinoilla oleville tuotteille parempi vaihtoehta. Iso osa todellisista kaupallisista läpimurroista on ollut jotain täysin uutta.
Apple ei keksinyt puhelinta eikä mp3-soitinta, vaan paransi olemassa olevia. Google ei keksinyt hakua, eikä Nintendo keksinyt pelikonsolia. Uusi ei ole parempi, vaan parempi on parempi.
Käytettävyys – kunhan se on vain käytettävä
Käytettävyys ei ole tärkeintä, vaan tuotteen ja palvelun käyttökelpoisuus. Verkkopalvelut voivat olla maailman käytettävimpiä, mutta jos niiden käyttötarkoitus on keskinkertainen, ei niitä kukaan käytä.
Keksi siis ensin tarpeellinen palvelu ja tee siitä sen jälkeen käytettävä.
Teknologia – tekninen speksi edellä
Suurimmat virheet tehdään kun projekteissa tai liiketoimintamalleissa edetään teknologia vetoisesti. Teknologia määrittelee toiminnallisuuksia ja toimintalogiikoita, jolloin loppukäyttäjän tarpeet ja tottumukset unohtuvat täysin. Suurin osa asiakkaista ei välitä ominaisuuksista ja tekniikasta, vaan he haluavat vain tuotteita, jotka ovat hyödyllisiä heille.
Suunnittele yrityksesi ihmisten ympärille, ei teknologioiden.
Ajatuksien lähteenä toimi UX Mag.