Verkkoläsnäolo – Seek & Destroy



Olen etsinyt suomalaista yritystä. Yritystä joka panostaisi oikeisiin asioihin verkossa. Brändiin johon törmäisi oikealla hetkellä. Yritys joka selkeästi olisi huomannut että maailma muuttuu ja asiointi sekä kaupankäynti digitalisoituu.

Harrastan maastopyöräilyä. Olen ostanut elämäni aikana jo useamman maastopyörän. Ensimmäinen kunnon fillari tarttui aikanaan Lapintien Sportaksilta mukaan. Cannondale köyhdytti markkoja juuri inttiin menevältä enemmän kuin henkilöauton verran. Se oli aikaa kun kivijalkamyymälät jylläsivät.

Siitä pari vuoden kuluttua, eli edelleen 2000-luvun alussa ostin ensimmäisen Macin. Applen ostaminen oli siihen maailmanaikaan vähän erilaista. Mentiin hattu kourassa liikkeeseen, että jos voisitte tilata minulle sellainen koneen, aivan hirvittävillä toimitusajoilla eikä asikaspalvelukaan ollut kummoista. Tuotetta ostivat ne jotka sitä halusivat. Myyntipaikkoja ei ollut keskustassa ja myyjä oli liikkeen kuningas.

Nyt vuonna 2012, tilaan käytännössä kaiken maastopyöräilyyn liittyvän verkosta. Viimeiset kaksi pyörääni on tilattu Saksasta ja Englannista. Kotiovelle kuljetettuna ne maksoivat huomattavasti vähemmän, kuin missään Pirkanmaan pyöräliikkeessä. Tänä kesänä tilattu joustohaarukka irtosi alle puoleenhintaan Saksasta. Ulkomaisilla verkkokaupoilla on käsittämättömän hyvä asiakaspalvelu, nopeat toimitusajat ja kilpailukykyinen hinnoittelu.

Olen käynyt pari kertaa pettymässä Tampereen Apple kaupoissa. Tunnelma on nyt kymmenen vuoden jälkeen edelleen melko sama. Ero Helsinkiläisiin toimijoihin on mielestäni huomattava. Palvelun taso, valikoima ja tunnelma liikkeessä. Jotain täällä Pirkanmaalla tehdään väärin. Tai sitten täällä ei ole riittävästi kilpailua, joka johtaisi siihen että omaa liiketoimintaa tarkasteltaisiin kriittisesti ja siihen haluttaisiin panostaa.

Ulkomaiset toimijat valtaavat markkinoita. Törmäsin uutiseen jossa väitettiin että suomalaisten verkko-ostoksista yli puolet menevät jo ulkomaisille toimijoille. Eli jotain me täällä pohjolassa tehdään väkisinkin väärin.

Muutama verkkokauppa on onnistunut toimittamaan oikein vihdyttävää luettavaa uutiskirjeen muodossa. Sellaiset asiat erottavat paikallisen toimijan heti monikansallisesta toimijasta.

Jotain täällä tulisi tehdä

Legendaarinen Metallican kappale Seek & Destroy soi päässäni tänä aamuna. Ulkomaiset toimijat etsivät maita joihin iskeä ja he ottavat markkinoista oman siivunsa. Me täällä pohjolassa ole hiljaa tyytyväisenä ja katsomme vierestä kun elinkeinomme syödään.

Marimekko oli saanut, vaikkakin tappiollisena, käännettyä liiketoimintansa vihdoin sellaiseen asentoon että yli puolet myynnistä tulee ulkomailta. Kun on katsellut Marimekon verkkoläsnäoloa, näkee heti että tehtävää on vielä paljon. Meiltä puuttuu rohkeus tehdä uudenlaisia asioita. Marimekko voisi olla huomattavasti suurempi, ja menestyneempi jos se olisi hereillä digitalisoitumisessa.

Suomalaisessa kulttuurissa olet yrittäjät vasta kun teet pyöreitä päiviä ja tapat itsesi työnteolla. Ehkä sen takia täällä panostetaan kivijalkamyymälöihin niin paljon verrattuna verkkoon. Niiden avulla saat stressin nopeammin ja harmaannut aikaisemmin.

Jokainen toimiala tulee käymään kamppailun digitalisoitumista vastaan. Kirjakaupat ja valokuvausliikkeet saivat jo maistaa osansa. Oletko sinä valmis tähän muutokseen, vai seuraatko perästä mitä muut tekevät?

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi muutos palvelumuotoilu verkkokauppa verkkoläsnäolo