Verkkoviestintä – puskaradiolla menestykseen



Olin vuosia sitten hetken aikaa Fonectalla töissä. Soittelimme yrityksille ja myimme näkyvyyttä Fonectan eri palveluihin. Fonecta Finder, Inoa jne. Hauskaa aikaa, jolloin näki läpileikkauksen tämän maan pk-yritysten sielunmaisemaan.

Suomalaisilla pienyrittäjillä on sellainen harhakuva, vieläkin aika syvässä, että kun asiat tekee hyvin niin asiakkaat tulevat luoksesi. Ei siinä tarvitse mainostaa ja kampanjoida. Puskaradio hoitaa sitten myyntityön kuin itsestään.

Vihaan sanaa puskaradio. Puskassa ei kuulu kuin Radio Nova. Siitä mielikuvasta en pääse irti millään.

Ajatellaanpa kuitenkin hetki sitä puskaradiota, sen tilaa ja merkitystä nyt. Mitä siellä puskaradiossa oikein kuuluu ja kuinka se vaikuttaa liiketoimintaamme.

Sosiaalinen media, eli ihmisten välinen keskustelu verkossa, on laajentanut puskaradiota aika reilusti. Jos joku kuvittelee hallitsevansa sitä puskaradiota, on todella väärässä. Jos ajattelee että siihen voisi vaikuttaa tai sitä voisi ohjata, alkaa olla jo lähempänä totuutta.

Esimerkki elävästä elämästä.

En tunne ainuttakaan ihmistä tai yritystä joka tekee talon ulkorappauksia. Yritin etsiä verkosta sopivaa toimijaa ja tietoa, sillä minulla olisi todellinen tarve. Löysin Googlella muutaman toimijan jotka ovat tästä kohtalaisen läheltä. Matkakustannukset nousevat niin suureksi, että satojen kilometrien takaa en viitsi urakkaa ostaa.

Kun sain jonkinlaisen listan potentiaalisista yrityksistä tehtyä, aloitin uuden Googlettamisen. Mitä muut sanovat näistä yrityksistä? Onko hyviä tai huonoja kommentteja? Katson myös YTJ:n kautta että onko yrityksiä olemassa, mikä on sinne merkitty päätoimiala ja kuinka kauan yritys on ollut olemassa. Näillä tiedoilla saa jo etukäteen jonkinlaisen käsityksen yrityksestä.

Tulokset olivat mielenkiintoisia.

Jos minulla olisi rappausalan yritys, Googlettaisin mitä minusta sanotaan. Pyrkisin osallistumaan siihen keskusteluun ja ohjaamaan keskustelua oikeaan suuntaan. Yksi ilmainen vinkki verkossa, voi poikia kymmeniä kontakteja. En luottaisi sokeasti siihen että pelkkä puskaradio lisää myyntiä tai pieni kannatusilmoitus paikallisen urheiluseuran kausijulkaisussa olisi avain onneen, ja pääsylippu top-of-mindiin.

Ammattikoulussa ei taida olla ainuttakaan tuntia pakollista markkinointia? Teknisesti pätevät kaverit perustavat yrityksiä, mutta eivät omaa riviäkään kaupallista koulutusta. Sitten he tappavat itsensä työnteolla, tai juovat itsensä hengiltä. Eikö olisi yhteiskunnalta vastuullista, että yrittäjille olisi sellainen pakollinen ”yrittäjän ajokortti”? Koulutus jossa käytäisiin ihan perus markkinointiviestinnän asioita läpi. Lisänä tietysti ripaus taloushallintoa ja liiketoimintaymmärrystä. Pelkkä ammatillinen pätevyys ei vain riitä menestykseen.

Sanoista tekoihin.

Jos olet nyt perustamassa jotain rakennusalan yritystä Pirkanmaalla, niin ota yhteyttä. Tarjoan ilmaisen päivän workshopin jossa käydään läpi ihan noita perusjuttuja. Voin kertoa missä ja miten kannattaa näkyä ja mitä se sinulta vaatii. Eikä tosiaan maksa mitään. Täytän näin yhteiskuntavelvoitteeni suomalaisten menestystarinoiden rakentamiseksi.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Markkinointi palvelumuotoilu Sisältöstrategia sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä