Viestintä muuttuu avoimemmaksi


Viestintätoimistot ovat eläneet nyt useamman vuoden tällä SoMe buumilla. On myyty seminaareja täyteen ja asiakkaat ovat olleet neukkarin täydeltä hurmoksessa. Kunnellen kuinka viisaat ihmiset kertovat että heitä tarvitaan edelleen. On peloteltu verkolla. Et voi tietää mitä verkossa tapahtuu, etkä hallita sitä. Myydään omaa palvelua kuin vakuutuksia, jos vaikka joskus tapahtuu jotain pahaa, niin miten sitten reagoit. Pelottelua, arvuuttelua ja rahastusta. Kun ei ideat riitä suunnitteluun, eikä taidot toteuttamiseen, niin esitetään fiksua ja otetaan rahat pois.

Olipas se vähän rumasti yleistetty. Mutta totuuden siemen piilee jossain välimaastossa.

Mihin nykyaikana tarvitaan viestintätoimistoja? Muistan istuneeni palaverissa, jossa viestintätoimiston edustaja hehkutti kontaktiverkostoaan. Hän tiesi keneen tuli olla yhteydessä, ja kuka voisi innostua aiheesta. Paksu kirja täynnä ihmisiä ja heidän yhteystietojaan.

Verkostot siirtyivät kaikkien nähtäville nettiin. LinkedIn avaa tuhansien ihmisten tiedot käytettäväksi. Voit kontaktoida Twitterin kautta kenet tahansa, koska tahansa.

Mitä lisäarvoa siis viestintätoimisto voi nykyaikana tarjota? Asiakaslehden kirjoittaminen on toimituksellista työtä. Tiedotteen rooli on muuttunut ja saat asiasi läpi 140 merkin avulla nopeammin kuin koskaan. Sanoma- ja aikakausilehtien kulta-aika on ohi. Mihin tarvitsemme ulkopuolista viestinnällistä apua? Kuka enää uskoo ulkopuolista tahoa joka kirjoittaa maksua vastaan toisesta yrityksestä? Onko sellainen sisältö jo lähtökohtaisesti arveluttavaa?

Markkinointi on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana täysin. Koko ala on kokenut historian suurimman muutoksen. Mutta sama on tapahtunut viestintätoimistoille. Moni viestintätoimisto näkee verkon kanavina. On Facebook, Twitter, Pinterest ja tuhat muuta. Kanavakohtainen viestintä myydään ulkoistettuna palveluna. Anna minä hoidan teidän Facebook tiliänne, kuuluu ääni neukkarissa. Tiedoksi, keinotekoinen ja irtonainen twiittailu ei luo dialogia sinun ja asiakkaittesi välille.

Olen peräänkuuluttanut läpinäkyvyyttä. Vain aito ja rehellinen tekeminen tuottaa tuloksia. Feikattu mainosvideo Nokian pureview ominaisuuksista ei kanna kauas. Maailma paljastaa sinut, ellet tee sitä itse.

Haluamme kuulla ihmisistä. Aidoista ihmisistä. Microsoftin henkilökunnan omat blogit ovat tuhat kertaa mielenkiintoisempia kuin päälleliimattu viestintä. Pitää olla rehellinen. Saa olla kirjoitusvirheitä. Ei tarvitse tavoitella täydellisyyttä. Avoin viestintä lähtee ihmisistä itsestään. Jos ihmisillä ei ole aikaa viestiä, ei ratkaisuna ole sen ulkoistaminen. Kukaan ei kerro mielipiteitäsi rehellisemmin kuin sinä itse. Ei meidän jokaisen tarvitse olla loistavia kirjoittajia. Jos sanottavaa riittää, niin anna tulla vaan.

Ehkä tulevaisuuden viestintätoimisto tarjoaa brändikonsultteja käyttöömme. Enemmän suuria linjoja ja yläpilveä. Sparrausta ja haastamista. Ei niinkään puolesta tekemistä, vaan ohjaamista.



Janne Gylling
perjantai 21 syyskuun, 2012


tagit
brändi palvelumuotoilu Sisältö Sisältöstrategia Tarina verkkoläsnäolo Viestintä