Digijänis ei istu maassa



Moni organisaatio painii täälläkin paljon puhutun digitalisoitumisen kanssa. Paine tuntuu selkänahassa kun niitä paljon puhuttuja “aina näin tehtyjä asioita” yritetään kammeta uuteen asentoon. Organisaatioiden sisällä rakennetaan muutosvastarinnan kivimuureja ja asennoidutaan olemaan ainakin jyrkästi erimieltä vaikka asiat tuntuisivatkin järkeviltä. Kun ajatus ei ollut minulta itseltäni – on sen varmasti oltava huono.

Koemme helposti digitalistina turhautumisen hetkiä kun analogiset kilpikonnat yrittävät pysyä kehityksen mukana.

Arjessa digitaalinen sähköjänis tuntee helposti tuskaa muiden hitaudesta.

Mistä se sitten johtuu että muuttuminen tuntuu aina niin kovin vaikealta? Miksi muutosnopeus tuntuu aina liian hitaalta kuljettajan penkillä istuessa? On nähty jo monta esimerkkiä siitä kuinka käyttäjät tekevät tarvitsemansa sovellukset nopeammin kuin yritys jonka tuotetta se koskee. Yhtälailla olemme nähneet kuinka suoranainen kansanliike rakentaa strategiaa yhteisöllisesti verkossa rakastamalleen kaupalle.

Kun olemme tekemässä uutta, rakentamassa tikapuita muutokselle tai kääntämässä kokonaista laivaa kohti uutta suuntaa, kannattaa muistaa muutama asia.

1. Arvostamme konkreettista

Emme usko että digitaalisesti tuotetun palvelun eteen on vuodatettu riittävästi vaivaa. Kun ei ymmärretä kuinka suuritöisiä osa sähköisistä palveluista on, ei osata arvostaa käyttäjänä niitä riittävästi. Samasta syystä arvostamme itse askarreltua joulukorttia enemmän kuin taitavasti muotoiltua tekstiviesti tervehdystä.

2. Haluamme tuntea inhimillisyyden

Olemme elävä ja hengittävä olento joka kaipaa kaltaistaan. Pahinta mitä voimme kokea on se että tunnemme itseämme kohdeltavan osana massaa. Henkilökohtaisuuden tarve on meille yksilönä niin tärkeä ettei yksikään automaattisesti generoitu viesti tyydytä palvelukokemuksen aikana tätä tarvetta. Samasta syystä vierastamme puhelinautomaattia ja toisaalta kaipaamme kosketusta.

3. Pyrimme vaikuttamaan asioihin jotka koskevat itseämme

Taistelemme vaikka loppuun asti asioiden puolesta tai niitä vastaan, jos tiedämme että ne vaikuttavat meihin. Siksi on äärimmäisen tärkeää että jokainen muutokseen osallistuva kokee asian omakseen.

4. Intohimo saa meidät tekemään ihmeitä

Rakkaudesta lajiin. Se saa ihmisen käymään helposti omilla äärirajoillaan ja jopa ylittämään ne. Kun suhtaudumme intohimolle tekemiseemme, emme laske käytettyjä tunteja tai vuodatettuja kyyneliä.

Näillä neljällä kohdalla ja ne huomioimalla voidaan rakentaa yhdessä parempaa. Jos tehtävänäsi on olla johtamassa kilpikonnalaumaa, vie heidät veden ääreen, ota heitä räpylästä kiinni, kerro että tässä ollaan tekemässä yhteistä asiaa ja sytytä heidän sisällään intohimo tekemiseen.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma käyttökokemus luovuus Markkinointi metelimedia muutos Personointi Tarina tavoitteet Viestintä