Enemmän on vähemmän


Uskallatko karsia ja parsia?


Duunit Muotoilu Verkkosivuja



Eräässä projektissa on painittu toiminnallisuuksien määrän kanssa. Ihmisillä on jännä tapa yrittää sulloa kaikki mahdollinen aina mukaan ja keksiä sellaisia käyttötapauksia jotka tapahtuvat kerran kymmenessä vuodessa.

Yleensä pyrin siihen, että päivittäiset taskit löytyvät käyttöliittymän keskeisiltä paikoilta. Ne toiminnallisuudet joita oikeasti käytetään sovelluksen keskeisimmissä toiminnoissa. Lähtökohtaisesti kaiken muun voi hieman piilottaa pois. Ne voivat löytyä tippuvalikoista tai apuvalikoista, mutta ne eivät saa olla häiritsemässä varsinaista päivittäistä tekemistä. Mitä vähemmän on häiriötekijöitä, sitä paremmin voi keskittyä olennaiseen tekemiseen.

Enemmän toiminnallisuuksia, on useasti vähemmän tuloksia.

Kun keskittyminen herpaantuu, käyttäjä alkaa tehdä käyttötapausten kannalta vääriä liikkeitä. Esimerkkinä karsimisesta on verkkokaupan maksupolku. Lähtökohtaisesti siinä kohtaa kun käyttäjä siirtyy ostoskoriin maksamaan tuotteita, pitäisi muuta navigaatiota karsia pois. Jos siinä hetkessä on tarjolla liian monta poistumistietä, kärsii varsinainen tavoite, eli maksamisen loppuun vieminen.

Meidän on yllättävän vaikea karsia ja yksinkertaistaa. Samalla tavalla pyrin aina vähentämään verkkosivustojen navigaation määrää. Jos päävalikko ei mahdu viiteen tai se kaipaa kolmannen tason linkkejä, on kyseessä jo melkoinen sillisalaatti josta käyttäjä harvoin löytää sen mitä tarvitsee. Toki tässä kohtaa pitää rajata verkkokaupat pois, joissa kategoriat ja niiden pureskeleminen pienempiin kokonaisuuksiin on yleensä käytettävyyden kannalta luontevampaa.

Polkuja ja kokonaisuuksia, enemmän kuin yksittäisiä sivuja. Kun ymmärrät, miten asiakas käyttäytyy ostopolullaan, voit rakentaa sitä helpottavia sisältökokonaisuuksia. Ihan kaikkea ei kannata siis eritellä omiksi sivuikseen, vaan voit luoda kokonaisuuksia joista löytyy helposti kaikki oleellinen tietoa.

Eli siis

  • Näytä vain oleellinen ja tarpeellinen
  • Piilota kaikki mitkä voi piilottaa
  • Sisältö kokonaisuudet esille
  • Vähennä navigaation rakennetta
  • Yksinkertaista ja ota vielä jotain pois

 

Janne Gylling


Avainsanat: Graafinen suunnittelu hakukone käyttökokemus palvelumuotoilu Palvelusuunnittelu Sisältöstrategia verkkopalvelu