Kanavista vaikuttamiseen



Olen tällä viikolla lukenut kirjaa, joka kertoo erään yrityksen verkkoläsnäolosta. Pääpaino tuntuu olevan jostakin syystä enemmän kanavissa, kuin kohderyhmissä ja viesteissä. Mediasta on tullut tärkeämpää kuin itse sisällöstä. Pelottavaa. Onneksi asia ei ole tosielämässä näin.

Iso osa yrityksistä tuntuu keskittyvän edelleen kanaviin, kun pitäisi miettiä sisältöä.

Jos säntäilet suinpäin kaikkiin uusiin mahdollisiin kanaviin, huomaat aika äkkiä ettei sinulla ei ole mitään sanottavaa. Läsnäolosta ei ole mitään hyötyä, jos olet passiivisessa tilassa.

Miksi yritykset miettivät kanavia niin paljon?

Menestymistä on kaikista helpointa vertailla lukujen kautta. Tykkääjien ja seuraajien määrä on mukamas suorassa yhteydessä toisiinsa. Iso osa tykkääjistäsi ei huomio viestejäsi ollenkaan. Medialukutaitomme on kehittynyt, joten pystymme selaamaan omaa feediämme täysin huomaamatta jokaista sponsoroitua viestiä. Se, että Facebook päivityksesi on näytetty niin monelle ihmiselle, ei tarkoita että niin moni olisi sen huomannut, tai lukenut, tai että sen huomioiminen jotenkin vaikuttaisi lukijaan.

Kuinka paljon tykkääjien määrä on vaikuttanut liikevaihtoosi? Missä suhteessa tykkääjien määrä on myynnin kasvuun?

Hyviä kysymyksiä joihin on hyvä pohtia vastauksia. Laittaa miettimään..

Verkossa oleminen pitäisi olla vaikuttamista.

Läsnäololla ei ole merkitystä, ellei se näy viivan alla. Oman viivasi määrittäminen on ensiarvoisen tärkeää. Viiva voi olla toki paljon muutakin kuin euromääräinen.

Miten sinä seuraat omaa vaikuttavuuttasi?

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältö Sisältöstrategia sosiaalinen media tavoitteet verkkoläsnäolo